Komisja Europejska ustaliła, że niemieckie koncerny Daimler, BMW i Volkswagen (marki Volkswagen, Audi i Porsche) naruszyły unijne przepisy antymonopolowe, działając w zmowie dotyczącej ograniczania emisji tlenków azotu.

Komisja nałożyła grzywny o łącznej wysokości ponad 875 mln euro na Volkswagena (502,3 mln) i BMW (372,8 mln).

Daimler uniknął kary finansowej, ponieważ ujawnił Komisji istnienie kartelu. Wszystkie strony potwierdziły swój udział w zmowie i zgodziły się na ugodowe rozstrzygniecie sprawy.

Reklama

"Pięciu producentów samochodów Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche posiadało technologię, pozwalającą na redukcję szkodliwych emisji ponad to, co jest wymagane przez normy emisji UE. (Celowo) unikali jednak konkurowania w sferze pełnego wykorzystania potencjału tej technologii. (...). Dzisiejsza decyzja KE dotyczy zatem sytuacji, w której legalna współpraca technologiczna była prowadzona w niewłaściwy sposób" - oświadczyła wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager.

"Nie tolerujemy zmowy firm. Jest to niezgodne z przepisami antymonopolowymi UE. Konkurencja i innowacje w zakresie zarządzania zanieczyszczeniem samochodów są niezbędne dla Europy, aby osiągnąć ambitne cele Zielonego Ładu. A ta decyzja pokazuje, że nie zawahamy się przed podjęciem kroków przeciwko wszelkim formom działań kartelowych, które zagrażają temu celowi" - dodała Vestager.