Jak zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, cytowany w komunikacie resortu, dzięki staraniom MFiPR Komisja Europejska zatwierdziła wniosek o unijne dofinansowanie budowy autostrady A1 od obwodnicy Częstochowy do Tuszyna. Wsparcie z UE na budowę ponad 80-km odcinka drogi wyniesie blisko 1,7 mld zł.

Napisano, że autostrada A1 na odcinku od Częstochowy do Tuszyna, położona jest w ciągu międzynarodowej trasy E75 i jest to ostatni, brakujący odcinek autostrady A1 w Polsce. Dofinansowanie unijne pochodzi z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2021.

Reklama

"Po wybudowaniu tego odcinka droga od Gdańska do granicy z Czechami będzie miała parametry autostrady. Inwestycja to szereg korzyści. Wpłynie między innymi na zwiększenie bezpieczeństwa, zmniejszenie liczby wypadków, zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów i usług oraz poprawi dostępność transeuropejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T Bałtyk – Adriatyk" – zauważył wiceminister Buda.

W ramach projektu „Budowa autostrady A1, odc. koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn” zostanie wybudowane prawie 81 kilometrów nowej drogi oraz między innymi mosty, wiadukty, Miejsca Obsługi Podróżnych i urządzenia ochrony środowiska. Odcinek od obwodnicy Częstochowy do Tuszyna biegnie przez dwa województwa: łódzkie (63,81 km) i śląskie (16,91 km). Inwestycja ma zostać ukończona do listopada 2022 roku.

"Autostrada A1 ma szczególnie znaczenie dla dostępności transportowej Polski i jej połączeń z sąsiednimi państwami z północy na południe od Trójmiasta przez Toruń, Łódź, Częstochowę i Konurbację Górnośląską do południowej granicy" – podkreślił Buda.