Jak podały władze Okęcia, Sąd Okręgowy odmówił nadania klauzuli wykonalności wcześniejszego wyroku Sądu Arbitrażowego, który w marcu br. zasądził zwrot tej kwoty. PPL przypomina, że gwarancje zostały pobrane "jako zabezpieczenie roszczeń w związku z niewywiązywaniem się konsorcjum z umowy".

Sprawa dotyczy budowy Terminalu 2 na warszawskim Okęciu. Władze Okęcia w październiku 2007 r. zerwały umowę z konsorcjum firm: Ferrovial Agroman SA, Budimex SA i Studio Lamela S.L. z powodu opóźnień w pracach budowlanych. Budowę hali odlotów skończyli polscy podwykonawcy. Po ponad dwuletnim opóźnieniu, w marcu ub. roku hala została oddana do użytku.

Konsorcjum skierowało sprawę gwarancji do Sądu Arbitrażowego. Ten zasądził zwrot przez PPL 54,3 mln zł plus 8,8 mln zł odsetek. Sąd Okręgowy odmówił jednak nadania klauzuli wykonalności wyroku SA.

"W postanowieniu Sąd Okręgowy stwierdził, że (...) Konsorcjum FBL wnioskując o stwierdzenie wykonalności wyroku Sądu Arbitrażowego w sprawie gwarancji, było zobowiązane do załączenia m.in. zapisu umowy z PPL, który stwierdzałby możliwość rozpatrywania sporów pomiędzy stronami przez sąd polubowny - Sąd Arbitrażowy" - poinformowały w komunikacie władze Portów Lotniczych.

Reklama

"W ocenie Sądu Okręgowego żaden z przedłożonych przez Konsorcjum FBL dokumentów nie stanowi zapisu umowy, m.in. na podstawie którego Konsorcjum FBL wnioskowało o nadanie wyrokowi Sądu Arbitrażowego klauzuli wykonalności" - dodają władze Okęcia.

"Odmawiając nadania klauzuli wykonalności, Sąd Okręgowy powołał się na warunki kontraktu zawartego pomiędzy PPL i Konsorcjum FBL na rozbudowę warszawskiego lotniska i niedotrzymanie przez Konsorcjum formalności warunkujących rozstrzyganie sporu przez Sąd Arbitrażowy" - czytamy w komunikacie.

Rzecznik konsorcjum FBL Krzysztof Kozioł powiedział PAP, że "konsorcjum musi zapoznać się z wyrokiem sądu".

Przetarg na budowę Terminalu 2 konsorcjum wygrało w 2002 r. Kontrakt opiewał wówczas na blisko 200 mln USD. W lutym 2006 r. przedstawiciele PPL informowali posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że do końca maja 2006 r. do użytku będzie oddana część Terminalu 2, a cała inwestycja może być zakończona w połowie 2007 r. W sierpniu była już mowa o innych, późniejszych terminach.

Ostatecznym powodem do zerwania kontraktu z konsorcjum był brak akceptacji przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej dla rozwiązań proponowanych przez konsorcjum. W ocenie PPL, wszystkie terminy wynikające z kontraktu oraz aneksu zostały przekroczone.