Od kilku tygodni samochód jest już dostępny w Niemczech, a jeszcze w tym roku będzie go można kupić także we Francji i Wielkiej Brytanii. Nowa astra powstaje również od niedawna w brytyjskiej fabryce GM w Ellesmere Port. Gliwicki zakład będzie drugim, gdzie ruszy seryjna produkcja tego modelu - - podali w czwartek przedstawiciele General Motors Poland.
Nowy model po raz pierwszy zaprezentowano publicznie w połowie września podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. W czwartek, także w tym mieście, podczas pokazu prasowego po raz pierwszy ujawniono cenę, jaką trzeba będzie zapłacić za podstawową wersję astry IV z benzynowym silnikiem 1,4. Takie auto będzie kosztować 58,5 tys. zł.
Z ośmiu rodzajów silników, jakie będą montowane w nowym samochodzie z Gliwic, dwa są wytwarzane w Polsce - to silniki diesla o pojemności 1,7 i 1,3 litra, produkowane przez fabrykę Ispol w Tychach (wspólne przedsięwzięcie GM i Isuzu) i Powertrain w Bielsku-Białej (spółka GM i Fiata).
Przedstawiciele GM w Polsce i w Europie wiążą duże nadzieje z nowa astrą. Jej poprzednie wersje cieszyły się dużym powodzeniem na rynku, stanowiąc nawet trzecią część sprzedaży Opla, rzędu 500 tys. egzemplarzy rocznie.
"Nowa astra to bardzo ważny program dla Opla" - podkreślił w czwartek Olaf Kaden z GM.
Wprowadzenie nowego modelu ma być impulsem prowadzącym do wzrostu produkcji w gliwickiej fabryce, która w tym roku, w związku z kryzysem na europejskim rynku, zmniejszyła produkcję o ponad połowę. Od początku roku do końca września z linii produkcyjnych w zakładzie zjechało 66 tys. 955 aut wobec 151 tys. 779 w tym samym czasie zeszłego roku.
Oprócz astry IV w Gliwicach nadal będą wytwarzane modele astra III sedan i zafira. W sierpniu, po niespełna sześciu latach od uruchomienia produkcji, zakład zakończył wytwarzanie astry classic II. W Gliwicach powstało niespełna 244 tys. tych aut.
GM nie ujawnia, ile kosztowało wdrożenie produkcji nowego modelu. Całość wielomilionowych nakładów pokryły środki własne koncernu. Inwestycje w Gliwicach objęły m.in. wydział tłoczni, który powiększono o 4 tys. m kw. Zainstalowano nową, w pełni zrobotyzowaną linię pras. Rozbudowano też linię produkcyjną wydziału spawalni, powiększając ten wydział o 6 tys. m kw. Zamontowano tam 90 robotów.
Inwestycje objęły też stacje robotów do uszczelnień karoserii oraz piec zabezpieczenia antykorozyjnego karoserii. Na wydziale głównego montażu auta zastosowano nowe, elektroniczne i komputerowe rozwiązania, m.in. programowanie samochodów on-line na linii produkcyjnej. Według GM, nowa astra będzie najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem wytwarzanym w Polsce.
Według danych GM, w 2008 r. z taśm gliwickiego zakładu zjechał ponad 171,6 tys. samochodów wobec niespełna 187,3 tys. rok wcześniej. Fabryka zatrudnia ok. 2,5 tys. pracowników, czyli ok. 500 osób mniej niż przed rokiem.