– Pracujemy jako doradca dla potencjalnego inwestora w procesie sprzedaży Wirtualnej Polski – ujawnił Marek Sawicki, partner międzynarodowej kancelarii prawnej CMS Cameron McKenna, podczas niedawnej konferencji Private Equity Breakfast w Warszawie. To na razie druga kancelaria (obok kancelarii Greenberg Traurig, doradzającej sprzedającemu), która będzie uczestniczyć w prawdopodobnie największej pod względem wartości transakcji przejęcia w sektorze mediów w tym roku.
Telekomunikacja Polska, właściciel Wirtualnej Polski, drugiego co do wielkości portalu na polskim rynku internetowym, o rocznych przychodach rzędu 180 mln zł i ponad 20 mln zł zysku, chciałaby za spółkę jak najwięcej. Analitycy wyceniają portal nawet na 500 mln zł. Ale rynek spekuluje, że TP będzie trudno osiągnąć taką wycenę. Eksperci i przedstawiciele branży przewidują więc raczej kwotę między 200 a 300 mln zł. Wartość księgowa portalu to 197 mln złotych.
Cyfrowy Polsat, wymieniany jako jeden z potencjalnych zainteresowanych, informował, że byłby gotowy rozważyć taką transakcję, gdyby cena wynosiła około 250 mln zł.
Reklama
– Stawki za pracę przy tym procesie mogą wahać się od kilkudziesięciu tysięcy do dużych kilkuset tysięcy dla wybranych kancelarii – mówi jeden z naszych rozmówców. Najwięcej zarobi doradzająca podmiotowi, który przejmie portal.
Wśród najbardziej zainteresowanych znajdują się renomowane firmy jak Weil & Gotschal & Manges, White & Case, Baker & McKenzie, Clifford Chance, Allen & Overy czy Chadbourne & Parke. – Interesujemy się nim (procesem sprzedaży WP – red.), tak jak innymi potencjalnymi transakcjami na rynku polskim – przyznaje Katarzyna Parafińczuk z Baker & McKenzie.
Na razie odbywają się sondowanie rynku i spotkania z potencjalnymi partnerami. Sprzedaż Wirtualnej Polski, prowadzona przez warszawskie biuro banku Rothschild, jest wciąż na początkowym etapie.
Chętni podpisują dokumenty o poufności. Zainteresowanie jest duże, ale eksperci podkreślają, że na początkowym etapie każdy konkurent może podpisać dokumenty o poufności i pobrać memorandum informacyjne. Ostateczna liczba poważnych kandydatów znana będzie dopiero po złożeniu wstępnych ofert.
Jak już pisaliśmy, jednym z zainteresowanych jest mniejsza od WP grupa o2.pl, która analizuje możliwość przejęcia konkurenta z pomocą inwestora finansowego, a jednym z możliwych scenariuszy jest wprowadzenie w przyszłości nowego podmiotu na giełdę. Dałoby to możliwość częściowego wyjścia z inwestycji założycielom o2.pl oraz funduszowi private equity, który zdecyduje się ich wesprzeć finansowo.
  • 2,2 mld zł wartość rynku reklamy w internecie w 2012 r.
  • 10 proc. dynamika wzrostu rynku reklamy w 2012 r.
  • 12,2 mln liczba użytkowników portalu Wirtualna Polska miesięcznie

>>> Polecamy: Krótka historia polskiego Internetu