Ponad 21 mld dolarów – tyle w ubiegłym roku wart był handel pomiędzy Polską a Chinami. Eksport z naszego kraju do Państwa Środka wzrósł w tym czasie o niemal 20 proc., a z Chin do Polski o 10 proc. Przy czym wciąż my wysyłamy na tamten rynek towary za mniej więcej jedną dziesiątą tego, co przywozimy.
– Ale w ciągu najbliższych pięciu lat wymiana pomiędzy naszym krajem a Europą Środkowo-Wschodnią, w tym przede wszystkim Polską, ma się podwoić. Tego oczekuje od nas premier Li Keqian – zapowiada Shi Yonghong, wiceprezes CCCME, największej izby eksportowo-importowej przemysłu maszynowego w Chinach.
>>> 10 lat negocjacji, 38 mld metrów sześc. gazu, 400 mld dolarów i sankcje gospodarcze dla Rosji. Eksperci nie mają wątpliwości, że podpisanie megakontraktu z Chinami właśnie teraz to nie jest przypadek.Reakcje świata na kontrakt stulecia Rosji z Chinami. Tę rundę wygrał Putin
W konsekwencji ruszyła lawina wzajemnych delegacji. – Mamy tak zwany tryptyk. Wczoraj na spotkanie z polskimi przedsiębiorcami przybyło kilkudziesięciu przedstawicieli 14 czołowych firm reprezentujących przemysł maszynowy, nowoczesnych technologii, elektroniczny.
Dziś ponad setka przedstawicieli 67 przedsiębiorstw z najbogatszej prowincji Zhejiang również spotka się z przedsiębiorcami oraz wicepremierem Januszem Piechocińskim. A za tydzień delegacja polskich biznesmenów razem z przedsiębiorcami z 15 innych państw UE będzie goszczona w Chinach – wylicza Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Integracji i Inwestycji Zagranicznych.
Chińczycy szukają w Polsce możliwości akwizycji lub inwestycji, a także partnerów handlowych. – Warto przy tym zauważyć, że w przeciwieństwie do innych inwestorów azjatyckich, np. z Korei czy Japonii, którzy preferują przedsięwzięcia realizowane od podstaw, przedsiębiorstwa chińskie koncentrują się na transakcjach fuzji i przejęć oraz zawiązują spółki joint venture – wyjaśnia Tomasz Konik, partner z działu doradztwa podatkowego firmy doradczej Deloitte.
Polska chińską bramą do Europy
Chińczycy nie ukrywają, że Polska ma się stać dla nich bramą do Europy. – Polska daje dostęp do wykwalifikowanych kadr, ma przy tym niskie koszty produkcji. Zdecydowaną większość eksportu plasuje na rynkach europejskich. Dlatego jesteśmy zainteresowani inwestycjami tutaj. Przy okazji doceniamy to, że w Chinach wasze firmy promują polskie produkty pod polską marką, dzięki temu możemy poznać ich jakość – podkreśla Shi Yonghong.
Zrzeszone w jego izbie przedsiębiorstwa poszukują firm zajmujących się produkcją sprzętu do wydobycia surowców, nowymi technologiami, chemią, biotechnologią, rozwiązaniami dla lotnictwa, a także firm energetycznych, szczególnie wyspecjalizowanych w energetyce odnawialnej oraz z branży IT.
– Nie tylko jednak firmy technologiczne mają szansę na zainteresowanie Chińczyków. W tym kraju gwałtownie rośnie klasa średnia, w związku z tym wzrasta zapotrzebowanie na dobra luksusowe. Polska np. jako największy producent jachtów w Europie ma szanse na tym rynku. To również ogromny rynek dla producentów żywności. Szczególnie że nasze produkty już są cenione za wysoką jakość, a Chińczycy zaczynają obawiać się swoich własnych w związku z powtarzającymi się aferami dotyczącymi skażenia żywności – opisuje Sławomir Majman.
>>> Podczas gdy mówi się, że rynki wschodzące są pogrążone w poważnym kryzysie, same Chiny wniosą w tym roku do globalnego wzrostu PKB dwa razy więcej niż USA. Oto 10 mitów na temat rynków wschodzących.
Niestety, jak podkreślają przedsiębiorcy, wejście do Chin jest bardzo skomplikowane. – Chiny są bardzo protekcjonalne, jeśli chodzi o własne interesy. Dlatego z definicji do robienia biznesu w Chinach konieczni są tamtejsi partnerzy. Niezależnie od tego, czy w działalności importowej czy eksportowej, robi się biznes z Chińczykami – podkreśla Radosław Domagalski, kierujący Magellan Trading Shanghai. Najłatwiej poznać się na spotkaniach biznesowych w Polsce lub właśnie na misjach i targach w Chinach, takich jak wymienione poniżej.
Najbliższe targi w Chinach
Szanghaj
4 czerwca. Nanotech China - branża: nanotechnologia
Offshore Wind China 2014 - branża: energia wiatrowa
5 czerwca LuxeHome Shanghai 2014 - branża: aranżacja i architektura wnętrz
FBIE CHINA 2014 - branża spożywcza, żywność i napoje
China Auto Parts & Service Show 2014 - branża: części samochodowe
Suzhou, 8 czerwca China SUZHOU Environmental Protection& Energy Saving Fair - branża: ochrona środowiska, energia odnawialna
Ningbo, 8 czerwca
China International Consumer Goods Fair - branża: dobra konsumenckie, wielobranżowe
Hongkong, 12 czerwca ITE & MICE 2014 - branża turystyczna
Pekin, 12 czerwcaThe 10th China International Power Transmission & Control Technology Exhibition 2014 - branża energetyczna, energia odnawialna
CICEME 2014 - branża wydobywcza, wydobycie węgla