Przewoźnicy będą współpracować przy obsłudze swoich dotychczasowych klientów, transportując towary w korytarzu Północ-Południe i przygotują wspólną ofertę logistyczną dla potencjalnych nowych klientów, poinformował prezes Adam Purwin.

"To bardzo ważny krok w perspektywie rozwoju PKP Cargo i wzmacniania naszej obecności w Europie Środkowej i Południowej oraz pełnego wykorzystania potencjału korytarzy transportowych Północ-Południe. Współpraca z HZ Cargo jest doskonałym dopełnieniem przejęcia AWT. To szansa na pozyskanie nowych klientów, nie tylko na Bałkanach. Ogromne inwestycje prowadzone obecnie w chorwackich portach oznaczają możliwość zwiększenia skali działalności intermodalnej i pozyskania ciekawych zleceń w tym najszybciej rozwijającym się segmencie rynku" - powiedział Purwin, cytowany w komunikacie.

Prezes dodał, że tego rodzaju strategiczne alianse z lokalnymi liderami są często jedyną sensowną receptą na rozwijanie międzynarodowej działalności w sytuacji, kiedy usługi transportowe w niektórych krajach europejskich są zdominowane przez narodowych przewoźników, posiadających 70-80% rodzimych rynków.

Jak podkreśla PKP Cargo, współpraca z chorwackim partnerem daje dostęp do intensywnie modernizowanych portów w Rijece i Ploce, terminali HZ Cargo i relatywnie gęstej sieci kolejowej. Spółki uzyskają też znaczące synergie operacyjne, dzięki lepszemu wykorzystaniu taboru oraz wzajemnym udostępnianiu należących do obu partnerów terminali.

Podpisana umowa jest ważnym elementem realizowanej przez PKP Cargo strategii ekspansji w Europie Środkowej i Południowej, podkreśla spółka. Polski przewoźnik może samodzielnie prowadzić pociągi w 9 krajach Unii Europejskiej, jednak obszar Bałkanów był do tej pory dla niego niedostępny. Partnerstwo z HZ Cargo umożliwi ścisłą współpracę w zakresie przewozów kolejowych i świadczenia usług logistycznych w trójkącie Bałtyk-Adriatyk-Morze Północne oraz na Bałkanach, podsumowano w komunikacie.

HZ Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Chorwacji. Z udziałem w rynku przekraczającym 90% przewozi kilkanaście mln ton ładunków rocznie.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48 proc. udziału w rynku według masy i ok. 57 proc. według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. 

>>> Czytaj też: Taborowa zapaść PKP Intercity. Pendolino śmiga, inne pociągi stoją w krzakach