Umowa zawarta z przewoźnikiem z Lipska zakłada wyprodukowanie łącznie 41 tramwajów w latach 2016–2020. W tym roku LVB złożyło zamówienie na 5 pojazdów. Pozostałe, zgodnie z przyjętymi zapisami, mogą być zamówione w maksymalnie czterech transzach, z których każda dotyczy produkcji nie mniej niż 5 i nie więcej niż 16 sztuk.

- Zwycięstwo w prestiżowym przetargu na dostawę tramwajów do Lipska to ogromny sukces naszej firmy. Tym większy, iż o pozyskanie tego zamówienia konkurowaliśmy ze światowymi koncernami. Co najważniejsze, o wygranej decydowała nie tylko i wyłącznie cena, zaważyły tu przede wszystkim innowacyjne rozwiązania techniczne, jakie zaoferowaliśmy w Tramino dla Lipska. Nie bez znaczenia były także dobre referencje dla naszych tramwajów, które już są obecne na rynku niemieckim – w Jenie i Brunszwiku – podkreśla Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Solarisy Tramino, których dostawa do Lipska rozpocznie się w roku 2016, to tramwaje przystosowane do nietypowego rozstawu torów o szerokości 1458 mm. Pojazdy będą miały szerokość 2,3 m i długość poniżej 45 metrów. W co najmniej w 65 proc. będą niskopodłogowe, bez żadnych stopni wewnątrz. Zabiorą na pokład ponad 200 pasażerów, w tym również podróżujących niepełnosprawnych ruchowo, dla których zaprojektowano specjalnie przystosowaną do ich potrzeb przestrzeń.

- Wygrywając przetarg w Lipsku, Solaris po raz kolejny potwierdza swoje wysokie kompetencje techniczne i jakościowe w obszarze pojazdów szynowych. Warto podkreślić, iż nadal jesteśmy jedyną polską marką, która potrafi spełnić restrykcyjne niemieckie przepisy obowiązujące w zakresie produkcji pojazdów szynowych na tym rynku i skutecznie homologować dostarczone pojazdy. Ta sztuka nie udała się do tej pory żadnemu innemu producentowi z naszego kraju – stwierdza Zbigniew Palenica, Członek Zarządu odpowiedzialny za rozwój obszaru pojazdów szynowych w firmie Solaris.

- W stale rozwijającym się Lipsku komunikacja publiczna staje się kwestią, która nabiera coraz większego znaczenia. Tylko poprzez ciągłe inwestowanie w atrakcyjny i komfortowy transport publiczny możemy odpowiedzieć na wyzwania, jakie stoją przed naszym wciąż zmieniającym się miastem, które jednocześnie jest ważnym europejskim centrum targowym. Zamówienie na nowe tramwaje do Lipska jest kolejnym istotnym krokiem w tym obszarze – oznajmia Uwe Albrecht, Burmistrz Lipska ds. Gospodarki.

- Jesteśmy przekonani, że otrzymamy tramwaje spełniające najwyższe standardy. Cieszymy się, że wraz z dostawą tych nowoczesnych pojazdów jeszcze bardziej zwiększymy komfort poruszania się po Lipsku. Od razu po podpisaniu kontraktu powrócimy do intensywnej pracy, której celem jest pomyślna realizacja dostaw. Pragnę podkreślić, jak ważnym partnerem w projekcie jest Kraj Związkowy Saksonia, który finansuje 50% przedsięwzięcia – konstatuje Ulf Middelberg, Członek Zarządu Leipziger Verkehrsbetriebe.

Firma Solaris, która jest czołowym europejskim producentem pojazdów komunikacji publicznej, swój tramwaj po raz pierwszy zaprezentowała w roku 2009. Dzisiaj producent z Bolechowa ma na koncie sfinalizowane kontrakty na dostawę tramwajów do Poznania i Jeny. W trakcie realizacji są zaś zamówienia dla Brunszwiku i Olsztyna.

>>> Polecamy: Transport publiczny przyszłości. Powstał pierwszy na świecie tramwaj napędzany wodorem