Wzystko zaczyna się od słowa – stwierdził Mick Jagger. Wokalista Rolling Stonesów kręcił już filmy i serial „Winyl” (HBO). Teraz zadebiutuje w dziedzinie długo uważanej za rynkową niszę dla amatorów. Z trójką partnerów biznesowych: producentami Victorią Pearman i Steve’em Bingiem oraz nominowanym do Oscara scenarzystą Joshem Olsonen założył firmę Rainy Day produkującą podkasty, która w styczniu podpisała umowę na siedem produkcji z Warner Bros. Digital Networks.

Radio bez ramówki

„Przestaniesz przewijać zdjęcia na Instagramie, zaczniesz słuchać podkastów” – sugeruje brytyjski „Women’s Health” w materiale o nawykach, które mogą poprawić nasze samopoczucie. Powołując się na dane Ofcomu (Office of Communications – urząd kontrolujący media), magazyn podaje, że już 7,1 mln osób w Wielkiej Brytanii słucha podkastów co tydzień. To więcej niż co dziesiąty mieszkaniec kraju. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba słuchaczy się podwoiła, a tylko w zeszłym roku przybyło ich 24 proc. „Każdy znajdzie tu coś dla siebie, niezależnie od tego, czy chce się bawić, edukować czy zainspirować” – zachwala podkasty „Women,s Health”.

>>> Czytaj też: Jest film, jest ryzyko. Dlaczego doskonałe produkcje nie zawsze przyciągają widzów? 

Podkastów słucha już ponad jedna trzecia ludzi na świecie (takie dane podaje najnowszy „Digital News Report” przygotowany przez Reuters Institute w 2019 r.). Natomiast w grupie wiekowej do 35 lat robiła to już co druga osoba. Większość słuchaczy używa do tego komórki. Korzystają z różnych aplikacji, np. Podcasty z App Store, Spotify, Stitcher i Podcasty Google.

W Polsce tak dokładnych badań tej stosunkowo nowej formy medialnej nikt nie prowadzi, ale raczkująca branża wyczuwa dobry trend. – Ostatni rok to podkastowy boom – uważa Klaudia Chruściel, odpowiedzialna za rozwój tej kategorii w Storytel – platformie, która daje dostęp do audiobooków w abonamencie, a autorskie podkasty wprowadziła do oferty pod koniec 2018 r. – Jesteśmy jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków. Rośnie liczba twórców, wydawców i nowych tytułów, a co za tym idzie, także świadomość gatunku i coraz więcej osób interesuje się tą formą audio – podkreśla.

Coraz więcej, ale nie wszyscy. Wyjaśnijmy więc, że podkast – lub z angielskiego podcast – to dostępna w internecie audycja słowna, której kolejnych odcinków można słuchać online lub po pobraniu na smartfon, odtwarzacz plików dźwiękowych, komputer czy tablet. W zasadzie jest to zatem radio, którego ramówkę sami sobie układamy z materiałów dostępnych w sieci, a tworzonych zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów.

Cały artykuł przeczytasz w Magazynie Dziennika Gazety Prawnej i na e-DGP