"Procedura ma charakter otwarty i jest dwuetapowa. Podmioty zainteresowane budową terminala LNG do 30 września 2009 r. mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W listopadzie 2009 r. odbędzie się kwalifikacja czterech oferentów oraz zostanie wysłane zaproszenie do składania ofert wstępnych. Termin złożenia ofert wstępnych przewidziany jest do 31 grudnia 2009 r." - powiedział prezes Gaz-System Jan Chadam na konferencji prasowej.

Po tym etapie odbędą się negocjacje z oferentami, po których, do 12 kwietnia 2009 r., będą mogli oni składać oferty ostateczne.

"Podpisanie umowy z generalnym realizatorem inwestycji terminalu LNG w Świnoujściu planowane jest w połowie 2010 roku" - powiedział Chadam.

Polskie LNG otrzymało już decyzje środowiskowe dla inwestycji dotyczące zarówno części lądowej, jak i części morskiej, z których wynika, że inwestycja jest bezpieczna dla obszarów Natura 2000 i nie narusza ich integralności.

Reklama

Prezes Gaz-system podał, że obecny harmonogram prac zakłada uruchomienie terminala LNG 30 czerwca 2014 roku wobec wcześniej planowanego uruchomienia na przełomie 2013/2014 roku. Pierwotnie rozpoczęcie regazyfikacji planowano na drugą połowę 2011 roku. Chadam zapewnił, że terminal od pierwszych dni funkcjonowania uzyska pełną moc, czyli będzie odbierać do 5 mld m sześc. gazu rocznie.

W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o pojemności 160 tys. m. sześc., a także inne tzw. inwestycje towarzyszące, m.in. gazociągi przesyłowe. Inwestycja będzie miała możliwość rozbudowy do 7,5 mld m. sześc. odebranego gazu rocznie.

"Obecnie szacuje się, że budowa terminala będzie kosztowała ok. 600-700 mln euro. Nie chcemy jednak zdradzać naszych konkretnych planów, oczekujemy bowiem na oferty uczestników przetargu" - wyjaśnił Chadam, dodając, że firma jest w pełni przygotowana finansowo do realizacji inwestycji.

Na początku lipca Gaz-System podjął decyzję o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki Polskie LNG o kwotę 60 mln złotych (do 110 mln złotych). Prezes poinformował, że do końca roku planowane jest dodatkowe podwyższenie kapitału spółki Polskie LNG o 60 mln złotych, a w I połowie 2010 r. o kolejne 400 mln zł.

Dokapitalizowanie spółki Polskie LNG ma na celu zapewnienie finansowania zadań przewidzianych w harmonogramie budowy terminalu w Świnoujściu, m.in. zakup gruntów i przygotowanie terenu pod budowę. Chadam przedstawił także plan finansowania całej inwestycji.

"Gaz-System chce ponieść 20-40% kosztów projektu, resztę finansowania zapewnią banki. Szacujemy, że łącznie połowę uzyskamy z kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) oraz Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), resztę od klubu 4 banków działających w Polsce" - powiedział prezes.

Umowy z EBI oraz EBOiR mają być podpisane na okres 15-18 lat, a z konsorcjum banków komercyjnych - na 10 lat. Natomiast z bankami komercyjnymi będą dopiero prowadzone negocjacje.

"Jeszcze w sierpniu chcemy podpisać list intencyjny z 1-2 bankami-aranżerami, które razem z nami będą prowadzić dalsze negocjacje w sprawie finansowania inwestycji" - powiedział Chadam.

W jego ocenie, wkład własny spółki Gaz-System nie jest dla nie kłopotem, ponieważ jej roczny zysk sięga 300 mln zł, a kolejne 300 mln to odpisy amortyzacyjne. Wyliczył więc, że okresie trwania budowy terminalu spółka jest w stanie wygenerować ok. 3,6 mld zł plus miliard złotych środków, które już zostały zabezpieczone na poczet inwestycji.

"Zabezpieczeniem umów kredytowych będzie 25-letnia umowa z schipperem, która zagwarantuje w pełni obsługę i spłatę zobowiązań. Wydaje się, że wystarczającą ilość gazu zapewnia już podpisana niedawno umowa z Qatargas Operating Company Ltd. oraz zakupy swapowe na wolnym rynku" - podsumował Chadam.

Ostatnio Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) podpisało umowę z Qatargas Operating Company Ltd. na dostawę gazu skroplonego (LNG). Umowa na lata 2014 -2034, gwarantuje dostawę ok. 1 mln ton gazu LNG rocznie, czyli ok. 1,5 mld m sześc. gazu rocznie o wartości ok. 550 mln USD.

Dostawy gazu z Kataru do terminalu gazowego w Świnoujściu będą realizowane przy pomocy nowej klasy gazowców Q-Flex o pojemności 216 tys. m. sześc.