Odzyskanie utraconych klientów biznesowych oraz zwiększenie udziału w rynku dostawy paczek – to strategiczne cele Poczty Polskiej (PP) na ten rok. Narodowy operator wprowadził właśnie nową usługę pocztową dla biznesuPrzesyłka Aglomeracja. Jest gotowy udzielać rabatów sięgających nawet 30 proc.
– Skierowaliśmy nową ofertę do wszystkich klientów, których chcemy odzyskać – powiedział Janusz Jank, dyrektor pionu handlowego PP.
Firma nie ujawnia, jakich klientów straciła. Chodzi m.in. o operatorów telekomunikacyjnych. Przechodzą oni do konkurencji, m.in. PAF Operator Pocztowy czy InPost. Tylko ten ostatni poinformował w listopadzie 2009 r., że pozyskał jeden z telekomów z kontraktem na pięć lat za 65 mln zł.
Choć prywatne poczty rozpychają się na rynku coraz mocniej, daleko im jeszcze do pokonania PP. Zlecenia biznesowe przynoszą narodowemu operatorowi około 70 proc. z ponad 6,2 mld zł przychodów. Tymczasem obroty na rynku przesyłek pocztowych operatorów prywatnych mogły wynieść w ubiegłym roku około 80 mln zł.
Reklama
– Nie ma klienta, którego stracilibyśmy w 100 proc. na rzecz konkurencji. Choć udział w rynku prywatnych operatorów jest na razie znikomy, działają oni na najbardziej lukratywnym rynku, w miastach. Nowa oferta ma odwrócić ten trend – dodaje Janusz Jank.
W ostatnich tygodniach PP udało się odzyskać m.in. PTC, czyli operatora sieci Era. W sumie Poczta Polska obsługuje ponad 50 tys. firm różnej wielkości firm. Jednak gra toczy się o około 40 największych klientów, którzy w segmencie biznesu dają 30 proc. przychodów. Według Janusza Janka w segmencie klientów wysyłających miesięcznie co najmniej 5 tys. przesyłek jest około 300 firm.
PP chce też zwiększyć przychody dzięki usługom paczkowym. W tym rynku Poczta ma ponad 40-proc. udział. Chce go zwiększyć m.in. pozyskując kupujących w internecie. W kwietniu ma ruszyć usługa e-przesyłka (klient odbiera paczkę we wskazanym urzędzie pocztowym).
Prywatne poczty też szykują ekspansję. InPost planuje, że w tym roku otworzy około 100 nowych punktów obsługi. Chce też mieć do końca roku 450 punktów odbioru przesyłek dla osób kupujących w sieci w ramach usługi Paczkomaty 24/7. Podobną liczbę punktów obsługi chce otworzyć PAF Operator Pocztowy.
ikona lupy />
Rośnie konkurencja na rynku usług pocztowych / DGP