Sprzedaż pecetów wzrosła w trzecim kwartale znacznie mniej, niż oczekiwano, bo konsumenci zwlekają z decyzją, zastanawiając się, czy zamiast tego nie kupić tabletu – twierdzi Gartner. Ta firma badawcza podała, że globalne dostawy nowych pecetów wzrosły w trzecim kwartale o 7,6 proc., do 88,3 mln sztuk, wobec prognozowanego wzrostu o 12,7 proc.

Czekają z decyzją

Gartner i IDC, inna firma badawcza, twierdzą, że pojawiają się dowody, iż szał wokół tabletów powoduje, że klienci przyjmują wyczekującą postawę. Niestabilna sytuacja gospodarcza i zagrożenie cięciami wydatków publicznych w Europie Zachodniej także wpływają na nastroje konsumentów.
Reklama
Apple podniósł status tabletu – powiedział Ranjit Atwal, dyrektor ds. badań w Gartnerze. Analitycy mówią, że nie ma dowodów, że tablety bezpośrednio kanibalizują sprzedaż pecetów.
W porównaniu do szumu wokółiPadasprzedawcy komputerów osobistych nie mają do zaoferowania żadnej wielkiej premiery, która pomogłaby rozreklamować ich produkty, tak jak to w zeszłym roku było z Windows 7.
– Ci, którzy kupują tablety pierwsi, chętnie sięgają po nowe technologie – powiedział Atwal. IDC podał, że dostawy pecetów wzrosły o 11 proc., do 89,7 mln sztuk, o 3 pkt proc. poniżej oczekiwań firmy.

Efekt nowości

Bob O’Donnell, wiceprezes ds. klientów w IDC, powiedział, że pojawiają się dowody zmęczenia konsumenckiego notebookami i netbookami. Konsumenci, którzy wcześniej kupowali pecety do domów i drugie urządzenie przenośne, mogą teraz chcieć zastąpić netbooki tabletami.

>>> Czytaj też: Konkurenci Apple szykują ofertę własnych tabletów i będą walczyć na rynku z iPadem

Dodał, że o ile iPad miał pewien negatywny wpływ na rynek netbooków, efekt nowości towarzyszący urządzeniu pomógł również zwiększyć sprzedaż maców i przesunął Apple’a na trzecią pozycją na rynku amerykańskim za HP i Dellem.
IDC podał, że we wrześniu pojawiły się oznaki ożywienia popytu, na co wskazywał również Intel w swoim raporcie kwartalnym opublikowanym w zeszłym tygodniu.
Zarówno według IDC, jak i Gartnera HP utrzymał pozycję lidera na globalnym rynku pecetów 17,5-proc. udziałem. Acer wskoczył na drugie miejsce, a Dell spadł na trzecie.