Prace budowlane na lotnisku rozpoczęły się rok temu. W trakcie minionych 12 miesięcy m.in. wyburzono zrujnowane obiekty, obecnie kończy się modernizacja istniejących wcześniej budynków, powstają parkingi i drogi dojazdowe. Trwa remont hangaru, prowadzone są prace przy drodze startowej, buduje się nowy terminal.

"Tej skali inwestycja nie jest łatwa w realizacji, ale jak widać przy dużej determinacji strony samorządowej, branży lotniczej i wsparciu z funduszy unijnych można ją sprawnie realizować. Jesteśmy już na takim etapie budowy, na którym nic nie powinno stanąć na przeszkodzie, aby lotnisko było otwarte już w przyszłym roku" - powiedział w poniedziałek Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

>>> Czytaj też: Lotnisko w Modlinie będzie gotowe w czerwcu 2012 r. Zobacz zdjęcia z budowy terminalu

Droga startowa jest już prawie gotowa, trwa m.in. montaż świateł i urządzeń nawigacyjnych. Droga startowa lotniska będzie miała 2,5 tys. m długości.

Reklama

Terminal został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt będzie miał ponad 12 tys. mkw. powierzchni. Podzielony będzie na dwie strefy: odlotów i przylotów. Po prawej stronie będzie część przeznaczona dla osób odlatujących. Tu zlokalizowane zostaną stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, strefa komercyjna i bramki. Po lewej stronie terminalu umieszczona jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.

>>> Czytaj też: Lotnisko w Modlinie będzie gotowe przed terminem - zobacz zdjęcia z budowy

Jak podkreślają władze lotniska, rozpoczęcie działalności przez Port Lotniczy Warszawa/Modlin ma nastąpić w drugim kwartale przyszłego roku. Modlin będzie pełnił rolę komplementarną wobec warszawskiego lotniska Chopina. Oferta skierowana jest w pierwszej kolejności do przewoźników niskokosztowych i czarterowych. Jeszcze przed Euro 2012 lotnisko Warszawa/Modlin będzie przygotowane do działań operacyjnych.

Będzie obsługiwać takie samoloty, jak Boeing 737 oraz Airbus A 320.

Port w Modlinie, zlokalizowany na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywany jest obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych). Jako lotnisko wspomagające warszawski port Chopina, ma obsługiwać przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi.

Koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.

Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

ikona lupy />
Porównanie obecnego stanu budowy (wrzesień 2011) z wizualizacją obrazującą docelowy wygląd terminalu w Modlinie. Fot. materiały Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin / Forsal.pl