Na remonty i modernizacje taboru przewoźnik wyda w najbliższych latach ponad 750 mln zł.

>>> czytaj też: 16 pociągów typu "Elf" trafiło do Kolei Mazowieckich (ZDJĘCIA)

Piętrowe wagony, które chce kupić spółka, będą jeździć w składach "push-pull", czyli zmiennokierunkowych. Oznacza to, że lokomotywa może je nie tylko ciągnąć, ale także pchać. Dzięki temu przy zmianie kierunku jazdy nie trzeba przestawiać lokomotywy - maszynista przesiada się do kabiny w wagonie sterowniczym na końcu składu i stamtąd steruje lokomotywą.

>>> Polecamy: Nowoczesne lokomotywy trafiły do Kolei Mazowieckich (ZDJĘCIA)

Jak poinformowała w czwartek dziennikarzy rzeczniczka Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska, w mijającym roku przewoźnik kupił za ponad 40 mln euro 11 lokomotyw umożliwiających uruchomienie składów typu "push-pull", 16 elektrycznych pociągów typu "Elf" za ok. 75 mln euro i dwa autobusy szynowe za 12,8 mln zł. Ponadto firma naprawiła 54 pociągi. Łącznie w latach 2005-2011 Koleje Mazowieckie przeznaczyły na naprawę pociągów elektrycznych ok. 307,5 mln zł.

Reklama

Jak poinformowała rzeczniczka, w piątek wyjadą na tory dwa autobusy szynowe, kupione przez spółkę w listopadzie. Przewoźnik skieruje je na trasy Nasielsk - Sierpc i Kutno - Sierpc. To trasy mało obciążone ruchem - do pociągu wsiada najwyżej kilkadziesiąt osób. Stąd pomysł, by skierować na nie szynobusy, które są tańsze w eksploatacji, niż używane przez przewoźnika elektryczne zespoły trakcyjne.

W jedenastu miesiącach 2011 r. Koleje Mazowieckie przewiozły ok. 50 mln pasażerów.