Internauci Europy Środkowo-Wschodniej dynamicznie przerzucają się na smartfony i tablety. Ale nie w Polsce.

„Rewolucja mobilna dopiero nadciąga, ale widać już pierwsze obiecujące sygnały” – piszą autorzy raportu Gemius i IAB Europe „Do You CEE” na temat internetu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej (raport dostępny po wcześniejszej rejestracji tutaj). Okazuje się, że Polakom do rewolucji mobilnej wcale się tak bardzo nie spieszy.

W 2011 r. udział odsłon stron internetowych dokonanych za pomocą urządzeń mobilnych wzrósł średnio w krajach regionu o 252 proc. Odsłony mobilne stanowiły w rezultacie 3,8 proc. wszystkich odsłon w regionie. Widoczne były jednak spore różnice między państwami.

>>> Czytaj też: Media mobilne – kolejna rewolucja technologiczna

Wyraźnie od średniej odbiegają Litwa i Łotwa. Na Litwie odsłony za pomocą urządzeń mobilnych stanowią 8,8 proc. całości. Na Łotwie ich udział jest nieco mniejszy i wynosi 7,5 proc. Trzecie ex aequo Czechy i Słowacja mogą pochwalić się wartością wskaźnika na poziomie 5,2 proc.

Reklama

Litwa prowadzi również pod względem dynamiki wzrostu popularności przeglądania internetu na smartfonach i tabletach. W latach 2010-2011 liczba odsłon za pomocą urządzeń mobilnych w tym kraju wzrosła aż dziesięciokrotnie. Na drugim miejscu znalazła się Estonia ze wzrostem na poziomie 638 proc.

O ile nasi północno-wschodni sąsiedzi stanowią awangardę mobilnej rewolucji, Polska wlecze się w jej ogonie. Polacy wykonali stosunkowo najmniej odsłon za pomocą smartfonów i tabletów w regionie – zaledwie 1,6 proc. Przed nami znaleźli się Turcy (2proc.), Słoweńcy (2,1 proc.), Ukraińcy (2,2 proc.) i Bułgarzy (2,3 proc.).

Nieco lepiej wypadamy pod względem dynamiki wzrostu. Liczba odsłon mobilnych w latach 2010-2011 wzrosła w Polsce o 279 proc., czyli nieco powyżej regionalnej średniej. W tej kategorii najgorzej wypadli Czesi, z przyrostem o 103 proc.

Warto jednak zauważyć, że o ile pod względem popularności przeglądania internetu na urządzeniach mobilnych Polska wypada słabo na tle regionu, to pod względem dynamiki rozwoju rynku m-commerce jesteśmy liderem Europy. W 2011 r. wzrósł on o 722 proc. w ciągu roku, czytamy w raporcie.

>>> Zobacz też: Urządzenia mobilne są niedoceniane przez reklamodawców

Z raportu wynika również, że Apple podbił serca internautów w naszym regionie. Za pośrednictwem produktów tej firmy dokonano 37,6 proc. wszystkich odsłon mobilnych. Na drugim miejscu znalazła się tracąca pozycję rynkową Nokia 21,2 proc. a na trzecim Samsung 17,2 proc.

ikona lupy />
Odsłony z urządzeń mobilnych jako procent wszystkich odsłon, grudzień 2011 / Forsal.pl