Jesień to czas ulubiony przez producentów. W sklepach znajdziemy wysyp ich nowych ofert handlowych. Oczywiście duża część jest dedykowana najmłodszym. Eksperci przestrzegają jednak, by nie dać się zwariować, zwłaszcza że producenci sprytnie opracowali strategie reklamowe. Praktycznie każda z nowości według producentów działa prozdrowotnie.
– Trzeba uważać na tego rodzaju produkty, bo często nie mają nic wspólnego z naturalnością. Dowodem jest jedna z reklam w telewizji, w której pokazują piękne, czerwone i okrągłe jabłko jako to dobre, bo nie pryskane. A to bzdura. Hodowane bez oprysków owoce są rachityczne, pełne plam – zaznacza Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Dlatego, jak dodaje, przy wyborze żywności należy patrzeć nie tylko na skład, ale i cenę oraz datę przydatności do spożycia. Produkty wytworzone z naturalnych składników można zjeść tylko w okresie zaledwie kilku dni od wyprodukowania.
To ważne ostrzeżenia, bo w tym roku jak zawsze zaraz po wakacjach na rynku pojawiła się masa produktów reklamowanych jako prozdrowotne. Są więc takie, które podnoszą odporność u dzieci czy dostarczają niezbędnych witamin. Grupa Maspex rozszerzyła ofertę soków pod marką Kubuś o nowe smaki z dodatkiem miodu i witaminy C. Z kolei w asortymencie Łowicza przybyły syropy, do produkcji których wykorzystano owoce i rośliny znane w polskiej tradycji ze swoich prozdrowotnych właściwości, jak róża, czarny bez czy pędy sosny.
Ale podobny charakter próbuje się nadać również produktom z rynku słodyczy. Mowa zwłaszcza o żelkach, które na masową już skalę faszerowane są sokami. Gumy rozpuszczalne Maoam Gigant Stripes mają już w swoim składzie 3 proc. naturalnego soku o smaku truskawki, pomarańczy, jabłka, maliny lub o smaku coli z kwaśną cytryną. Z kolei Fabryka Cukierków Pszczółka zamieściła soki pomarańczowy, cytrynowy, malinowy i z czarnej porzeczki w nowych karmelkach o nazwie Szok Owocowy.
Reklama
Jak zawsze jesienią, producenci kuszą też wyrobami, które mają ułatwić rodzicom przygotowanie śniadania lub nawet zastąpić te w tradycyjnej formule. Służą temu Mlekołaki Piegołaki od Lubelli, pod którymi nie kryje się nic innego, jak zbożowe płatki z czekoladowymi piegami. Firma Nestle proponuje rodzicom poszukującym tego rodzaju produktów kaszki mleczno-pszenne z jogurtem, które stanowią połączenie jogurtu, zbóż oraz jedenastu witamin i glutenu.
W jesiennej ofercie nie brakuje słodyczy, które nawiązują kształtem do postaci z bajek i gier. Haribo np. postanowiła skorzystać na wizerunku dobrze znanych Smerfów, które ostatnio zostały wskrzeszone w postaci kinowego filmu.