Liczba nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce w całym 2013 r. wyniosła 289 913 szt., co oznacza wzrost o 6,3 proc. rok do roku, podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). W samym grudniu odnotowano wzrost o 25,5 proc. rok do roku do 26 435 aut.

Exact Systems oczekiwało wcześniej, że w całym 2013 roku liczba rejestracji w Polsce może osiągnąć 290 tys.

"Miniony rok zakończyliśmy przyzwoitym wynikiem. Co prawda o takim urodzaju jak w amerykańskich i chińskich salonach nie ma mowy, jednak na tle pozostałych członków UE, jeśli spojrzymy na dynamikę rok do roku, wypadamy nieźle. Tego samego nie mogę powiedzieć o wolumenie rejestracji nowych samochodów osobowych, który, choć i tak zawyżony przez zjawisko reeksportu, w porównaniu z Włochami, Francją czy Wielką Brytanią jest wciąż bardzo niski" - powiedział prezes Exact Systems, członek Polskiej Izby Motoryzacji Paweł Gos, cytowany w komunikacie firmy.

>>> Mimo dobrych danych o rejestracji, spada liczba samochodów produkowanych w Polsce. Przeczytaj więcej na ten temat.

Reklama

Jeśli chodzi o strukturę kupujących w Polsce, to w blisko 60 proc. salony odwiedzały firmy, a tylko 40 proc. nabywców to klienci indywidualni, podało Exact Systems.

"Ostatnie dane makroekonomiczne, jak i te dotyczące przemysłu, skłaniają mnie do optymistycznego przypuszczenia, że obecny rok, zarówno dla polskiej jak i europejskiej branży motoryzacyjnej będzie lepszy od minionego. W Polsce, szczególnie w pierwszych miesiącach, będziemy mieć do czynienia ze wzrostem popytu na nowe osobówki za sprawą okna derogacyjnego, które umożliwia firmom odliczenie całego VAT-u od zakupionej floty. Liczba 310–320 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 5-10 proc. wzrost rok do roku, wydaje się moim zdaniem realna" - powiedział Gos.

Liczba rejestracji samochodów osobowych w Europie spadła o 1,7 proc. rdr, do 11,85 mln sztuk w całym 2013 r., podało ACEA. W samym grudniu odnotowano wzrost o 13,3 proc. rdr do 0,91 mln aut.

W Europie najwięcej samochodów osobowych w 2013 r. zostało sprzedanych w Niemczech, które rok do roku odnotowały jednak 4-proc. spadek (2,95 mln rejestracji). Na drugim miejscu uplasowała się Wielka Brytania, która z wolumenem sprzedaży na poziomie 2,26 mln wypracowała aż 11-proc. dynamikę rdr. Dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems Jacek Opala uważa, że "Wyspy są fenomenem w skali europejskiej", gdzie od ponad 20 miesięcy występuje wzrost liczby rejestracji. Główne rynki europejskie w ubiegłym roku odnotowały spadki, a wśród nich są m.in. Włochy (-7 proc. rdr) oraz Francja (-6 proc. rdr).

>>> Polecamy: Rewolucja na rynku: prywatny samochód służbowy dla każdego etatowca