W czwartek 11 września Komisja Europejska wezwała państwa członkowskie do zgłaszania projektów zagospodarowania unijnych funduszy przeznaczonych na poprawę połączeń transportowych o łącznej wartości 11,9 mld euro. Jest to największy, do tej pory, budżet UE przeznaczony na infrastrukturę transportową.Czas na przedstawienie ofert mija 26 lutego 2015 r .

Finansowanie zostanie skoncentrowane na osiach 9 głównych korytarzy transportowych, będą one stanowiły bazową sieć transportu. Inwestycje mają radykalnie usprawnić ruch na osi Wschód-Zachód poprzez usunięcie tzw. wąskich gardeł i ułatwienie transgranicznej działalności przewozowej na potrzeby przedsiębiorstw i obywateli w całej UE.

>>> Czytaj też: Zjeżdża się tam 2 minuty. Oto najgłębiej położona stacja II linii metra [ZDJĘCIA]

Rozwój sieci transportowej ma ogromne znaczenie dla powrotu koniunktury

Reklama

Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Siim Kallas podkreślił: - Nie sposób przecenić roli transportu jako bazy zdrowej gospodarki europejskiej, dlatego to właśnie dziś nakłady na sieć transportową mają kapitalne znaczenie dla ożywienia koniunktury.

Kallas wyjaśnił, że rejony Europy, które nie dysponują odpowiednimi połączeniami transportowymi, nie mogą spodziewać się wzrostu ani lepszej koniunktury. Państwa członkowskie muszą wykorzystać tę szansę, aby ubiegać się o finansowanie służące lepszemu skomunikowaniu, sprawniejszemu dojazdowi obywatelom i przedsiębiorstwom.

Finansowanie ze środków UE dla transportu zwiększyło się trzykrotnie wobec 8 mld w latach 2007-2013, osiągając poziom 26 mld euro na lata 2014-2020 w ramach nowego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF, z ang. Connecting Europe Facility). Jest to pierwsza transza nowych funduszy, które zostaną udostępnione dla sektora transportu.

Łącznie te innowacje – potrojenie funduszy przeznaczonych na transport w połączeniu z decyzją o ścisłym skoncentrowaniu funduszy wzdłuż 9 głównych unijnych korytarzy transportowych – stanowią najbardziej radykalny zwrot w polityce UE w zakresie infrastruktury transportowej od jej powstania w latach osiemdziesiątych XX w.

Nowa sieć bazowa, która ma zostać utworzona do 2030 r., połączy 94 główne porty Europy, 38 kluczowych portów lotniczych z połączeniami kolejowymi do dużych miast. Jednocześnie 15 tys. km linii kolejowych zostanie przystosowanych do dużych prędkości;

Wąskie gardła zostaną usunięte dzięki kilkunastu projektom transgranicznym. Dwa z tych korytarzy przebiegają przez Polskę Projekty te otrzymają fundusze unijne, ale muszą być współfinansowane przez państwa członkowskie. Ostateczne decyzje co do przydzielenia środków na konkretne projekty zostaną ogłoszone latem 2015 r.

>>> Czytaj też: Urzędnicy lubią latać z klasą. Ich luksus kosztuje podatników miliony złotych