Analitycy Strategy Analitycs oczekują, że w IV kwartale na całym świecie producenci sprzedadzą 345 mln komórek (wzrost o 5 proc. w porównaniu tym samym okresem 2007 roku), a w całym roku - 1,23 mld sztuk (wzrost o 9 proc.). Nokia, największy światowy producent komórek, tegoroczny globalny wzrost sprzedaży ocenia na 10,5 proc. (do 1,26 mld sztuk), a Sony Ericsson na 10 proc.
Sprzedaż komórek w Polsce w tym roku szacowana jest na od 11 mln do 11,5 mln sztuk, ale jak podkreślali w rozmowach z GP przedstawiciele producentów, wszystko zależy od popytu w IV kwartale, który tradycyjnie jest najlepszy. Zdecydowana większość telefonów - ponad 70 proc. - zostanie sprzedana na rynku wymiany, czyli dotychczasowym abonentom przedłużającym kontrakt.
W ocenie analityków 2009 rok przyniesie pierwszy od 2001 roku spadek światowej sprzedaży komórek. Może on wynieść od 4 proc. do nawet 27 proc., a wszystko będzie zależało od skali spowolnienia światowej gospodarki. Nokia, czołowy producent komórek, zapowiada, że swe prognozy dotyczące 2009 roku przedstawi w grudniu.
Analitycy spodziewają się, że część dotychczasowych posiadaczy komórek opóźni wymianę telefonu, a mieszkańcy krajów rozwijających się opóźnią zakup pierwszej komórki.
Reklama
W III kwartale producenci telefonów komórkowych sprzedali w sumie ok. 300 mln telefonów. Firma badawcza IDC szacuje sprzedaż na 299 mln, a Strategy Analitycs na 303 mln sztuk. Różnica w szacunkach wynika z różnych prognoz dotyczących sprzedaży telefonów przez mniejszych producentów. Część z nich - jak tajwański HTC, czołowy dostawca urządzeń z systemem operacyjnym Windows Mobile - nie podaje oficjalnych danych dotyczących sprzedaży.
Według IDC sprzedaż w III kwartale była o 3,2 proc. wyższa niż rok wcześniej. Strategy Analytics wzrost szacuje na 5,4 proc. Obie firmy podkreślają, że jest to najwolniejszy wzrost sprzedaży od 2002 roku.
III kwartał to okres, gdy producenci zaczynają dostarczać sieciom sprzedaży komórki, które będą oferowane w promocjach świątecznych. Z tego powodu w ostatnich latach coroczne wzrosty sprzedaży były dwucyfrowe. W III kwartale 2007 r. sprzedano - według IDC - o 15,4 proc. komórek więcej niż rok wcześniej.
Niższa wzrost sprzedaży w III kwartale spowodowany był przede wszystkim słabszym popytem na komórki na najszybciej do tej pory rosnących rynkach: w Chinach, Indiach i Rosji oraz Ameryce Południowej. Analitycy odnotowują też, że popyt na najbardziej zaawansowane technologicznie telefony w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej rósł wolniej niż dotychczas.
Według Nokii w tym segmencie w III kwartale na świecie sprzedano 44,2 mln urządzeń (rok wcześniej 31,7 mln). Nokia sprzedała 15,5 mln sztuk, o 500 tys. mniej niż rok temu. Fiński producent udział w tym segmencie rynku traci przede wszystkim na rzecz Apple (sprzedał 6,1 mln iPhone o 527 proc. więcej niż rok wcześnie) oraz RIM (w zakończony 30 sierpnia II kwartale roku fiskalnego sprzedał 6,1 mln BlackBerry, o 101 proc. więcej niż rok wcześniej).