Rządowy program refundacji wydatków dla Poczty Polskiej

"Podpisaliśmy dzisiaj umowę między Pocztą Polską a Ministerstwem Aktywów Państwowych, na podstawie której rząd refunduje Poczcie Polskiej poniesione w ubiegłych latach wydatki" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński. Jak dodał, były to wydatki na finansowanie tzw. usługi powszechnej, "czyli na dostępność usług pocztowych w każdej gminie, w każdym powiecie".

"Mam nadzieję, że te pieniądze pozwolą Poczcie przynajmniej w tym roku w miarę bezpiecznie funkcjonować" - ocenił Bartmiński.

Reklama

Szczegóły refundacji

Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz przekazał, że kwota refundacji to ok. 750 mln zł. "Dotyczy to refundacji za usługi wykonane w latach 2021 i 2022. Za 2023 r. jeszcze nie mamy refundacji. To jest dość długi proces, więc spodziewamy się, że refundacja za rok 2023 nastąpi w roku 2025" - powiedział Mikosz. Wskazał, że środki z refundacji zostaną przeznaczone na pokrycie strat z lat 2021-2022.

"Usługa powszechna jest usługą deficytową, więc te środki pozwalają nam pokryć deficyt wygenerowany w poprzednich latach" - tłumaczył Mikosz. W jego ocenie środki te pozwolą spółce "złapać trochę oddechu na przyszłe miesiące, ale przede wszystkim uwiarygadniają sens posiadania Poczty jako operatora usługi powszechnej".

Plany Poczty Polskiej

"To też jest sygnał, żebyśmy przygotowywali się do składania naszej oferty na bycie kolejny raz operatorem usługi powszechnej. Jesteśmy nim do końca 2025 r." - powiedział. Jak dodał, proces wyboru operatora usługi powszechnej zacznie się "prawdopodobnie" pod koniec tego roku.

Usługa powszechna to wszelkie ustawowe obowiązki nałożone na Operatora Wyznaczonego, związane np. z utrzymywaniem sieci placówek niezależnie od ich rentowności. Proces związany z otrzymaniem przez Pocztę Polską rekompensaty z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej trwał od grudnia 2022 roku.

Jak przekazała spółka w czwartkowym komunikacie, wstępna płatność zostanie przekazana w terminie do 14 dni zawarcia umowy, z czego: za 2021 r. – w wysokości określonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) kwoty poniesionej przez Pocztę Polską straty - 191 985 830,84 zł; za 2022 r. – w wysokości określonej przez Prezesa UKE kwoty poniesionego przez Pocztę Polską kosztu netto - 557 157 021,18 zł. (PAP)

autor: Anna Bytniewska