Elektryfikacja europejskiej floty samochodów stanowi duże wyzwanie dla polskiego sektora części motoryzacyjnych. Mimo to w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku pojazdy elektryczne i hybrydowe osiągnęły blisko 60 proc. udziału w nowych rejestracjach w Polsce, a aut elektrycznych zarejestrowano ponad dwa razy więcej niż przed rokiem - wynika z najnowszego Raportu PZPM i KPMG.
Dwa razy więcej aut elektrycznych
Z danych PZPM i KPMG wynika, że w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku w Polsce zarejestrowano 26 tys. osobowych samochodów elektrycznych, co oznacza ponad dwukrotny wzrost (107,5 proc.) w porównaniu z rokiem 2024. Łączna liczba rejestracji pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosła o 19,1 proc. rok do roku i osiągnęła 58,6 proc. udziału we wszystkich nowych rejestracjach samochodów osobowych od początku br.
Duże wyzwanie dla producentów części
Według autorów badania przyspieszenie procesu elektryfikacji polskiej floty stanowi wyzwanie dla polskiego sektora części motoryzacyjnych. Jak zauważył cytowany w informacji prasowej Przemysław Szywacz z KPMG w Polsce sektor ten, „będący siódmym co do wielkości eksporterem na świecie, stoi przed bezprecedensowym wyzwaniem transformacyjnym – pojazdy elektryczne wymagają mniej komponentów niż spalinowe, eliminując całkowicie produkty takie jak układy wydechowe, turbosprężarki czy filtry paliwa. Wyzwaniem pozostaje struktura eksportu – zgodnie z raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego nawet 37 proc. polskiego eksportu części w 2024 roku było związane z komponentami dedykowanymi wyłącznie pojazdom spalinowym” - dodał.
Według eksperta rozwiązaniem może być reorientacja portfela produktowego w stronę komponentów uniwersalnych: tych, które choć występują w obu typach pojazdów, wymagają dostosowania do specyfiki elektrycznej, jak układy hamulcowe z rekuperacją energii czy opony przystosowane do większej masy aut elektrycznych.
Wzrost rejestracji w Polsce
Jak wskazano w raporcie, od stycznia do września 2025 roku w Polsce zarejestrowano 428 tys. samochodów osobowych, czyli o 7,3 proc. więcej rok do roku. Klienci instytucjonalni w tym okresie zarejestrowali 292 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 6,4 proc. rdr. Jednocześnie utrzymuje się rosnące zainteresowanie wśród nabywców indywidualnych, którzy zarejestrowali 136 tys. nowych aut osobowych, czyli o 9,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - podano.
Z raportu wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2025 r. zarejestrowano 316 tys. sztuk aut marek popularnych (wzrost o 7,4 proc. rdr.) oraz 112 tys. sztuk samochodów marek premium (wzrost o 7,2 proc. rdr.). Wzrosła też rejestracja nowych przyczep i naczep (15,2 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 9,5 proc. rdr.).
Sektor aut ciężarowych też rośnie
Autorzy raportu zauważyli, że po III kwartale br. w segmencie samochodów ciężarowych widać odwrócenie wcześniejszego spadkowego trendu: liczba rejestracji zwiększyła się o 21,7 tys. Oznacza to wzrost o 3,4 proc. rdr. i pierwszy dodatni wynik od IV kwartału 2023 r.
Rok 2025 przyniósł również wyraźnie ożywienie w segmencie jednośladów - podano. W 2025 roku zarejestrowano 36,2 tys. nowych motocykli, czyli o 10,3 proc. więcej niż w 2024 r. Rynek motorowerów również rośnie – z wolumenem rejestracji osiągającym 12,6 tys. sztuk, czyli o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Produkcja spada
Jak wynika z danych, mimo pozytywnych wyników sprzedażowych, produkcja pojazdów samochodowych odnotowała spadek w br. Do września wyprodukowano w Polsce 312 tys. pojazdów samochodowych (spadek o 29 proc. rdr.).
Raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy KPMG „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2025” należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe.