Ouartz pokazał wyniki badania jakie przeprowadził Vaziri Law Group, które sprawdziły, które pojazdy elektryczne są najbardziej zawodne w zimą. Kancelaria prawna zapewniająca wsparcie ofiarom wypadków, przeanalizowała zmniejszenie zasięgu akumulatora różnych samochodów elektrycznych, średnią liczbę wypadków zimą w ciągu trzech lat, średni czas ładowania i pojemność akumulatora.
Na mrozie ładowanie może potrwać dłużej
Jedną z niewielu wad samochodów elektrycznych, które zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi jest to, że w zimne dni baterie ładują się wolniej, co dotkliwie odczuli w ubiegłym roku kierowcy Tesli. Podczas mrozów w Chicago w styczniu tego roku, kierowcy Tesli ustawiali się w gigantycznych kolejkach i godzinami czekali, aby naładować swoje samochody.
Ponadto niska temperatura może znacznie zmniejszać zasięg auta, co może okazać się katastrofalne w przypadku, gdy wybierasz się w długą trasę, a sieć stacji ładowania nie jest dostatecznie gęsta.
Budowa baterii litowo-jonowej
Ogniwa litowo-jonowe to stos poprzekładanych cieniutkich folii aluminiowych i miedzianych. Folie miedziane pokryte są obustronnie cieniutką warstwą proszku grafitowego, podczas gdy folie aluminiowe pokryte są proszkiem metalicznym. Mogą to być tlenki żelaza i fosforu w ogniwach LFP, tlenki manganu, kobaltu i niklu w ogniwach NMC lub jeszcze inne mieszanki. Folie oddziela cienka membrana z tworzywa sztucznego. Całość zalana jest niewielką ilością płynu umożliwiającego przepływ litu między foliami.
Dlaczego ładowane trwa dłużej?
Niska temperatura sprawia, że proszki na obu foliach twardnieją, a płyn którym są nasączone (czyli elektrolit) gęstnieje, przez co cały proces wyrywania się jonów litu z drobinek proszku na jednej folii, przepływ w zimnym elektrolicie i wbijanie się w drobinki proszku na drugiej folii trwa o wiele wolniej.
Oto modele aut elektrycznych, które mają największe problemy zimą, zgodnie z badaniem Vaziri Law Group:
W zestawieniu siedmiu najgorszych modeli znalazły się, aż trzy modele Tesli. Jednak najgorzej oceniony został Nissan Leaf.
7. Volkswagen e-Golf
6. BMW i3
5. Tesla Model S
4. Volkswagen ID.4
3. Tesla Model X
2. Tesla Model Y
1. Nissan Leaf