Największy chiński producent samochodów BYD, poinformował w swoim oświadczeniu, że w 2024 roku sprzedał około 4,3 miliona samochodów osobowych, z czego ponad połowa (prawie 2,5 miliona) miało napęd hybrydowy. To oznacza odwrócenie sytuacji w porównaniu z 2023 rokiem, gdy BYD sprzedał nieco mniej hybryd niż pojazdów zasilanych wyłącznie akumulatorem.
Joe McCabe, prezes i dyrektor generalny AutoForecast Solutions powiedział CNBC, że na chińskim rynku nadal widoczny jest wzrost zainteresowania pojazdami z zasilaniem akumulatorowym, ale widać też, że w pewnym sensie ma one ograniczony charakter.
McCabe prognozuje, że do 2031 r. nadal będzie popyt na pojazdy z silnikami spalinowymi, w tym samochody z napędem hybrydowym.
Zmiana preferencji klientów
Zmiana preferencji klientów widoczna była także w przypadku innego chińskiego producenta Li Auto, który w zeszłym roku sprzedał rekordową liczbą 500 508 samochodów. Większość z nich wyposażona jest w zbiornik paliwa, który wydłuża zasięg akumulatora.
Leapmotor, chiński partner europejskiego koncernu Stellantis, sprzedaje zarówno samochody zasilane akumulatorowo, jak i te z napędem hybrydowym. Firma podała, że w 2024 r. dostarczył klientom prawie 300 tys. samochodów, natomiast w tym roku zamierza zwiększyć sprzedaż do 500 tys. sztuk.
Nowe źródła energii w natarciu
Chińskie dążenie do opracowania własnych samochodów elektrycznych osiągnęło punkt krytyczny w lipcu. W tym miesiącu udział sprzedanych samochodów zasilanych nowymi źródłami energii stanowił ponad połowę wszystkich sprzedanych samochodów osobowych, zgodnie z danymi stowarzyszenia samochodów osobowych. Pojazdy zasilane nowymi źródłami energii obejmują zarówno samochody zasilane wyłącznie akumulatorem i samochody hybrydowe.
Trend ten utrzymywał się do listopada, gdy auta elektryczne i hybrydowe stanowiły 52,3 proc. sprzedaży, zgodnie z danymi stowarzyszenia. W lipcu 2023 r. wskaźnik penetracji wyniósł 36%
Patrząc na wzrost chińskiego rynku aut zasilanych nowymi źródłami energii, należy pamiętać, że Chiny nadal utrzymują wiele zachęt wspierających sprzedaż elektryków.
Hybrydy zyskują nie tylko w Chinach
Hybrydy również napędzały sprzedaż lekkich pojazdów w USA. W drugim kwartale łączna penetracja samochodów hybrydowych i elektrycznych na baterie w rynku wzrosła do 18,7 proc., zgodnie z danymi Wards Intelligence opublikowanymi przez amerykańską Agencję Informacji Energetycznej.