Utrata wartości samochodu to nieuchronny proces, którego doświadcza każdy właściciel nowego lśniącego auta już po wyjechaniu z salonu. W powszechnej opinii nowe auto za brama salony traci ok 10 proc. swojej wartości.
Na utratę wartości nowych samochodów wpływ ma przede wszystkim marka auta. Wśród kierowców wysoko cenione są samochody niemieckich marek, jednak najwolniej tanieją auta japońskie Toyota, Mazda i Honda, cenione przez kierowców za niezawodność.
Portal Quartz zaprezentował ranking firmy Extreme Terrain, zajmującej się wyposażeniem pojazdów terenowych, która przeanalizowała ceny używanych samochodów, aby sprawdzić, które marki samochodów najdłużej utrzymują wartość, a które są narażone na szybką utratę wartości po pięciu latach eksploatacji. Oto wynik tych analiz.
Tesla traci najwięcej
Z rankingu Extreme Terrain wynika, że najszybciej tanieje Tesla. Wartość tego elektrycznego auta po pięciu latach będzie o 54,7 proc. niższa niż w dniu zakupu w salonie.
Natomiast w pierwszej piątce marek, które najlepiej trzymają cenę znalazło się aż pięć matek japońskich. Najwolniej traci na wartości Toyota, którą po pięciu latach eksploatacji można sprzedać za ceną o 30,7 proc. niższą niż kwota zapłacona w salonie. Na drugim miejscu znalazła się Mazda ze spadkiem wartości o 34,7 proc., a podium zamyka Honda (34,8 proc.).
Pięć marek samochodów, których wartość spada najwolniej i najszybciej
Utrata wartości po pięciu latach wg Extreme Terrain | |
Marka | Utrata wartości po pięciu latach (%) |
Te marki tracą na wartości najmniej | |
Toyota | 30,70% |
Mazda | 34,70% |
Honda | 34,80% |
Fiat | 36,30% |
Subaru | 36,40% |
Te marki tracą na wartości najwięcej | |
Tesla | 54,70% |
Land Rover | 54,50% |
Jaguar | 54,30% |
Lincoln | 53,80% |
Cadillac | 52,30% |
Źródło: Extreme Terrain, Quartz