Od początku roku sprzedaż nowych samochodów Tesli w Europie systematycznie spada notując piąty kolejny miesiąc ze spadkiem sprzedaży. W maju z salonów Tesli wyjechało na europejskie drogi o 27,9 proc. samochodów mniej niż przed rokiem. Tymczasem rynek pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym w regionie wzrósł o 27,2 proc. - podaje Reuters.
Jak widać wprowadzenie na rynek zmodernizowanego modelu Y amerykańskiego producenta pojazdów elektrycznych, który ma na celu odświeżenie starzejącej się gamy aut firmy, nie dało jeszcze oznak ożywienia marki. Tymczasem inni producenci samochodów, a szczególnie chińscy rywale, szybko wypuszczają na rynek coraz nowsze, bardziej zaawansowane technologicznie modele.
W całej Europie łączna sprzedaż samochodów rośnie
Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), ogólna sprzedaż samochodów w Europie wzrosła o 1,9 proc. Najbardziej wzrosła popularności samochodów hybrydowych typu plug-in oraz samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi.
Dane ACEA pokazują, że sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i państwach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu wzrosła w maju do 1,11 miliona pojazdów.
Spośród największych rynków UE sprzedaż nowych samochodów wzrosła w Hiszpanii (o 18,6 proc. ) i Niemczech (1,2 proc.), podczas gdy we Francji i Włoszech spadła odpowiednio o 12,3 proc. i 0,1 proc.. W Wielkiej Brytanii liczba rejestracji wzrosła o 1,6 proc..
Chińczycy szturmem zdobywają europejski rynek
Najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży w całej Europie odnotował chiński państwowy SAIC Motor. W maju roczny wzrost nowych rejestracji aut chińskiej marki był na poziomie 22,5 proc
Wzrost sprzedaży odnotowało też BMW. W maju sprzedaż aut niemieckiej marki była o 5,6 proc. większa niż rok wcześniej. Tymczasem liczba nowych zarejestrowanych samochodów japońskiej Mazdy spadła o 23 proc..
Udział Tesli w rynku europejskim spadł w maju do zaledwie 1,2 proc z 1,8 proc. rok wcześniej.
Ponad połowa sprzedanych samochodów w UE miały napęd alternatywny
Od początku roku w samej UE sprzedaż wszystkich samochodów nieznacznie spadła o 0,6 proc. i to pomimo rosnącego popytu na pojazdy elektryczne.
Największy wzrost widoczny był w segmencie aut zasilanych akumulatorowo (BEV), gdzie wzrost był na poziomie 26,1 proc. Rejestracje aut hybrydowych typu plug-in (PHEV) i hybrydowo-elektrycznych (HEV) wzrosła odpowiednio o 15 proc. i 19,8 proc..
Łączna sprzedaż pojazdów BEV, HEV i PHEV w UE stanowiła 58,9 proc. rejestracji samochodów osobowych w maju, w porównaniu z 48,9 proc. w maju 2024 r.
Źródło: Reuters