Ranking BrandZ Top Risers 2012: marki, które zyskały najwięcej na wartości
Marka może być symbolem statusu, przynależności społecznej a nawet wyznawanych poglądów. Jednak w gospodarce liczy się przede wszystkim jej cena. Co roku BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands odsłania listę tych najbardziej wartościowych. A które globalne marki zyskały najwięcej na wartości w 2011 roku?
.
1 9. HUGO BOSS - kolejna marka jest już bardziej rozpoznawana na polskim rynku. Wartość luksusowej marki, pod którą działa niemiecki producent ubrań i perfum wzrosła o 33 proc., czyli 3 mld USD. Hugo Boss poprawił sprzedaż zarówno w nowych, jak i istniejących sklepach. Początki firmy sięgają czasów II wojny światowej. Zatrudniała ona więźniów, którzy szyli mundury dla niemieckiego wojska.
Bloomberg / Nelson Ching
2 8. Visa - od momentu, gdy Bank of America wydał pierwszą kratę płatnicza pod marką Visa minęło przeszło 50 lat. Dzisiaj ponad 21 tys. instytucji finansowych na całym świecie wydaje i obsługuje karty Visa. W ubiegłym roku marka umocniła się o 34 proc, czyli o 38 mld USD.
Bloomberg / Andrew Harrer
3 7. Rolex – szwajcarska precyzja doceniana jest na świecie od 107 lat. W ubiegłym roku luksusowa marka zwiększyła swoją wartość o 36 proc. (7 mld USD). Obecnie Rolex jest największym producentem ekskluzywnych zegarków na świecie z rocznymi obrotami sięgającymi 3 miliardów dolarów.
Bloomberg
4 7. Clinique – międzynarodowa marka kosmetyczna w ciągu roku zyskała na wartości 3 mld USD co odpowiada aż 43 proc. Producent kosmetyków alergologicznych zdeklasował wszystkie inne marki kosmetyczne na świecie.
Bloomberg / TOM STARKWEATHER
5 5. Starbucks – na liście najcenniejszych marek nie mogło zabraknąć logo kojarzonego na całym świecie z kubkiem gorącej kawy na wynos. Jeśli kawa to tylko w Starbucksie – w ubiegłym roku marka zyskała na wartości 17 mld USD, czyli 43 proc. Amerykańska sieć kawiarni świętowała niedawno 40 urodziny.
Bloomberg
6 4. Ralph Lauren – w ubiegłym roku producent luksusowych ubrań i dodatków postawił na rozwój nowych sklepów i zwiększenie sprzedaży w już istniejących. Wartość marki poszła w górę o 51 proc. (5 mld USD).
Bloomberg / Balint Porneczi
7 3. Master Card – to już druga marka producenta kart płatniczych na liście dziesięciu, których wartość rośnie najszybciej. MasterCard radził sobie w ubiegłym roku nawet lepiej niż Visa. Wartość marki zwiększył się o 53 proc. (20,7 mld USD).
Bloomberg
8 2. Hermes - sieć galerii handlowych z produktami wysokiej jakości działa na międzynarodowych rynkach od 1983 roku. W ubiegłym roku marka zyskała na wartości ponad 19 mld USD, czyli 61 proc.
Bloomberg / Sanjit Das
9 1. Facebook - nikogo nie dziwi fakt, że najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie, który w tym roku wystartował na giełdzie, zajmuje pierwsze miejsce w rankingu. W 2011 marka należące do Marka Zuckerberga zyskała na wartości 74 proc., czyli 33,2 mld USD.
Bloomberg / Scott Eells
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję