Budowa II linii metra w Warszawie: zobacz zdjęcia największej stacji Warszawa Stadion
Do ukończenia budowy II linii warszawskiego metra zostało jeszcze niecałe 1,5 roku. Na stacji Stadion zakończono już etap prac konstrukcyjnych i trwają pierwsze prace wykończeniowe. Zobacz najnowsze zdjęcia z budowy.
.
1 Centralny odcinek II linii metra składa się z siedmiu stacji - Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Stacją przesiadkową między liniami metra będzie Świętokrzyska. Nowy Świat ma być zlokalizowany 6 pięter pod ziemią, a tym samym będzie najgłębiej położoną stacją metra. Nie będzie jednak większego przystanku na II linii metra niż Stadion.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
2 Stacja będzie zlokalizowana w okolicy skrzyżowania ul. Sokolej i ul. Jagiellońskiej; na zachód od ul. Zamojskiego – w pobliżu Stadionu Narodowego i Ronda Waszyngtona. Aby stacja powstała wykonano mur oporowy Portu Praskiego, przebudowano blisko 1,7 km instalacji elektrycznych oraz 400 metrów kanalizacyjnych, wybudowano ponad kilometr murków prowadzących - podaje Urząd Miasta.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
3 Długość całego centralnego odcinka II linii podziemnych pociągów w stolicy ma wynieść 6,1 km. Połączy oba brzegi Wisły. Stacja Stadion będzie znajdować się tuż za stacją Powiśle – ale już po wschodniej – praskiej – stronie stolicy. Tunel łączący obie stacje przebiegnie 7-8 metrów pod dnem Wisły. Od stacji Stadion do kolejnej na prawym brzegu - Dworzec Wileński jest 820 metrów.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
4 Stacja Warszawa Stadion będzie największa na centralnym odcinku II linii metra. Ma być dwa razy szersza niż inne, ponieważ w przyszłości może być stacją łącznikową - podają komunikaty prasowe. Już teraz zbudowano tutaj peron ewentualnej III linii. Nie wiadomo jednak, czy kiedykolwiek powstanie. Zakłada się, że III linia pobiegnie dalej na Gocław i Pragę Południe.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
5 Realizacja stacji Stadion nie odbywa się jednak całkiem bez problemów. Choć nie zalała jej woda, jak kilka miesięcy wcześniej plac budowy stacji Powiśle, to spór pomiędzy kolejarzami z PKP utrudnia realizowanie harmonogramu budowy – donoszą media. Wykonawcy, którzy muszą wydrążyć tunel pod torami warszawskich pociągów na Powiślu, domagają się wstrzymania ruchu pociągów. PKP utrzymuje, że to sparaliżowałoby ruch.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
6 Prace budowlane są prowadzone równolegle na wszystkich stacjach II linii. Z miesiąca na miesiąc konstrukcje są coraz bardziej stabilne. W lutym 2013 roku na stacji Stadion rozpoczęto m.in. wykop poziomu "-2" pod rusztem w części torów odstawczych. Kontynuowane były też prace przy wykonywaniu płyt stropowych, słupów żelbetonowych, a także wylewaniu kolejnych sekcji płyty dennej. Stacja jest już głęboka na 14 m - to niewiele w porównaniu z innymi. Ma to być jedyna stacja podziemnych pociągów w Warszawie, do której będą docierały promienie słońca.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
7 Obecnie na stacji Stadion wykonawcy kładą już na słupach próbki kolorystyczne - podaje Urząd Miasta. Prowadzi się głównie roboty murarskie, tynkarskie, kładzenie tynków na ścianach szczelinowych, malowanie tynków, wykonanie wylewek (szlicht) - zarówno na przestrzeni przyszłych pomieszczeń technicznych, a także w pomieszczeniach toalet na wszystkich trzech poziomach stacji.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
8 Wystrój stacji Stadion ma podobno nawiązywać motywami sportowymi do sąsiadującego Stadionu Narodowego. Ściany peronów będą ozdobione m.in. rysunki biegaczy oraz koszykarzy. Tarcze, które drążą tunele ze stacji Powiśle, mają teraz przetoczyć się dalej, by drążyć tunel pod Wisłą w kierunku Powiśla - donoszą media.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
9 Dotychczasowe problemy na poszczególnych stacjach nie powinny opóźnić terminu oddania II linii metra – zapewnia spółka Metro Warszawskie. Linia ma być ukończona do końca maja 2014 roku. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, po dopełnieniu procedur budowlanych pasażerowie pojadą metrem z jednej na drugą stronę Wisły już jesienią 2014 roku.
Agencja Gazeta / Fot. Przemek Wierzchowski Agencja Gazeta
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję