Wyretuszowana twarz polskich miast. Zobacz, gdzie najwięcej wydają na promocję
Z analizy danych Ministerstwa Finansów przeprowadzonej przez portal MarketingMiejsca.com.pl wynika, że w 2014 r. polskie samorządy na promocję planowały wydać 758 mln zł. A które miasta wydały na ten cel najwięcej? Zobacz ranking.
Z analizy danych Ministerstwa Finansów przeprowadzonej przez portal MarketingMiejsca.com.pl wynika, że w 2014 r. polskie samorządy na promocję planowały wydać 758 mln zł. A które miasta wydały najwięcej? Zobacz ranking.
1
Dziewiątą pozycję, z budżetem na poziomie 4,9 mln zł, zajął Poznań. W ramach tej kwoty stolica Wielkopolski wykonała takie działania jak:
- kampania zagraniczna Innovation Teleport,
- kampania Akademicki Poznań – „Poznań Przyciąga”,
- kampania Startup Poznań.
Gadżety kosztowały miasto 60,6 tys. zł. Ponad połowę tej kwoty pochłonęły nagrody konkursów organizowanych w serwisach społecznościowych Facebook, Foursquare, Instagram i Pinterest.
Forsal.pl
2 Budżet promocyjny Łodzi to 4 mln zł oraz dodatkowo wkład własny (w wysokości 1,2 mln zł) do kampanii współfinansowanej przez Unię Europejską. W ramach tej kwoty Łódź przeprowadziła kampanię promocyjną pod hasłem „Łódź pozdrawia”. Dzięki tej akcji miasto chciało promować przemysły kreatywne, turystykę city-break i gospodarkę. Na drobne gadżety, takie jak pióra i apaszki, Łódź wydała 457,8 tys. zł.
Forsal.pl
3 W 2014 r. stolica Podlasia przeznaczyła na wydatki promocyjne 5,3 mln zł. W kwocie tej mieszczą się działania promocyjne wykonywane poprzez dyscypliny sportowe: piłkę nożną, football amerykański, tenis stołowy czy boks. Innym obszarem działalności promocyjnej była sfera kultury i sztuki. Białystok był współorganizatorem Fashionable East 2014, jedynej w północno-wschodniej Polsce imprezy artystyczno-promocyjnej opartej na modzie.
Forsal.pl
4
Na szóstym miejscu rankingu znalazł się Kraków. Na wydatki promocyjne stolica Małopolski przeznaczyła łącznie (wraz ze środkami UE i innymi dotacjami) 6,5 mln zł. W ramach tych funduszy Kraków przeprowadził telewizyjną kampanię wizerunkową o zasięgu krajowym „Kraków – przyjedź i znajdź swoją historię”. Poprzez kampanię informacyjno-promocyjną miasto zachęcało także podatników mieszkających, a nie zameldowanych w Krakowie, do rozliczania podatku PIT w Krakowie.
Wydatki na drobne gadżety takie jak: smycze z karabińczykiem, torby papierowe, parasole automatyczne i aluminiowe zestawy do pisania wyniosły 99,6 tys. zł.
Forsal.pl
5 Nieco więcej od Krakowa na promocję miasta przeznaczyło Krosno. Wydatki na projekt Promocja Miasta Krosna - Powiat przeznaczono 6,4 mln zł. Obsługa informacyjna urzędu, administrowanie i redakcja stron internetowych kosztowała 129,8 tys. zł. Na drobne upominki promujące Krosno, głównie wykonane ze szkła, wydano 18,8 tys. zł.
Forsal.pl
6
Gdański przeznaczył na wydatki promocyjne 7,7 mln zł. W ramach tej kwoty miasto zorganizowało dwie bardzo ważne wizerunkowo dla miasta imprezy:
- Hoop Likes Festival
- Blog Forum Gdańsk. Na obie te imprezy miasto przeznaczyło 1,2 mln zł, z czego 800 tys. zł przypadło w udziale Hoop Likes Festival, a pozostałe 400 tys. zł Blog Forum Gdańsk.
Forsal.pl
7
Na najniższym stopniu podium znalazł się Wrocław z wydatkami promocyjnymi na poziomie 8 mln zł. W ramach tych środków finansowych Wrocław przeprowadził między innymi:
- ogólnopolskie kampanie: „Europa na widelcu” i „Dzień Życzliwości”,
- Festiwal krasnali,
- imprezę rozrywkową „Sylwester z Dwójką we Wrocławiu”.
Wydatki na gadżety w budżecie promocyjnym Wrocławia na 2014 r. to 1,2 mln zł.
Forsal.pl
8 Drugą pozycję w rankingu, z planowanymi wydatkami na poziomie 11,6 mln zł, zajmuje Bydgoszcz. Najwięcej, 2,5 mln zł, miasto przeznaczyło na Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE. Sporą cześć funduszu pochłonęły także Mistrzostwa Świata w piłce siatkowej mężczyzn. Na siatkarski Mundial 2014 włodarze miasta przeznaczyli 1,5 mln zł. Na inną sportową imprezę, Tour de Pologne, Bydgoszcz przekazał 540 tys. zł.
Forsal.pl
9 Liderem promocji w 2014 r. okazały się Katowice. Wydatki na promocję miasta zapisane w budżecie na 2014 r. wyniosły 13,7 mln zł. Najwięcej kosztowały działania promocyjne miasta podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Na ten cel Katowice przeznaczyły 600 tys. zł. Pokaźny udział w budżecie promocyjnym Katowic miała pozycja gadżety. Na pendrivey, koszulki damskie, męskie i dziecięce i pajacyki miasto wydało łącznie 800 tys. zł.
Forsal.pl
10 Warszawa, największe miasto w Polsce, nie została uwzględniona w zestawieniu, ponieważ w raporcie MarketingMiejsca.com.pl znalazły się dane wykonania budżetu w zakresie działań promocyjnych tylko za pierwsze półrocze 2014 r. Była to kwota 1,7 mln zł przeznaczona na takie imprezy jak „Noc Muzeów w Warszawie” czy defilada historyczna w ramach Marszu razem dla Niepodległej. Największą kwotę, 708 tys. zł, pochłonęły otwarte mistrzostwa Warszawy w tańcu breakdance oraz hip-hop „WARSAW CHALLENGE”.
Forsal.pl
11 Trzy polskie miasta znalazły się w pierwszej dziesiątce miast słynących z najlepiej ocenianych hoteli. Sprawdź, które to miasta.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję