Wielka polska odpowiedź na Nord Stream. Kolosalny statek wpływa do gazoportu
Wypełniony katarskim gazem oceaniczny kolos Al Nuaman będzie pierwszym statkiem, jaki wpłynie do gazoportu w Świnoujściu. To dostawa testowa. Operacyjną działalność polski terminal LNG rozpocznie z końcem maja przyszłego roku.
Wypełniony katarskim gazem oceaniczny kolos Al Nuaman będzie pierwszym statkiem, jaki wpłynie do gazoportu w Świnoujściu. To dostawa testowa. Operacyjną działalność polski terminal LNG rozpocznie z końcem maja przyszłego roku.
1 Nowe terminale LNG w Europie powstają równolegle do niemiecko-rosyjskiej ofensywy, której celem jest budowa drugiej nitki gazociągu północnego Nord Stream II. Jak wynika z informacji DGP, jest szansa, że inwestycja będzie omawiana na przyszłotygodniowym szczycie. Część państw, które są jej przeciwne, chce wpisania do deklaracji ze szczytu zapisów, które będą jasno precyzowały, jaki charakter powinny mieć projekty energetyczne realizowane w UE (mają to być inwestycje, które służą „wspólnym interesom”, „wykorzystują optymalnie istniejącą infrastrukturę” i zwiększają „bezpieczeństwo energetyczne”). Nord Stream II nie mieści się w tych definicjach, a dyplomacja niemiecka zrobi wszystko, by te zapisy wykreślić.
DGP
2
2006
Zapada decyzja o budowie gazoportu. Na razie nie jest znana lokalizacja.
VII 2006
Premier Kazimierz Marcinkiewicz mówi, że budowa gazoportu będzie mogła być zakończona w ciągu dwóch lat.
VIII 2008
Rząd przyjmuje uchwałę, w której uznaje terminal LNG za inwestycję strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.
IV 2009
Parlament uchwala ustawę o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu.
DGP
3
VI 2009
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisuje z koncernem Qatargas umowę na sprzedaż skroplonego gazu do gazoportu (1 mln ton rocznie przez 20 lat).
VII 2009
Polskie LNG (spółka zależna Gaz-System) otrzymuje pozwolenie na budowę terminalu LNG w części lądowej.
III 2010
Polskie LNG otrzymuje pozwolenie na budowę terminalu LNG w części morskiej.
VII 2010
Polskie LNG wybiera spośród ośmiu wniosków (złożonych w sumie przez 25 spółek) Generalnego Realizatora Inwestycji konsorcjum w składzie Saipem (Włochy i Francja), Techint Compagnia Technica Internazionale (Włochy), Snamprogetti (Kanada) oraz PBG i PBG Export (oba z Polski) i podpisuje z nim umowę dotyczącą zaprojektowania i budowy terminalu.
DGP
4
III 2011
Premier Donald Tusk wmurował kamień węgielny pod gazoport – oficjalnie rozpoczyna się budowa. Politycy PiS proponują, aby gazoport nazwać imieniem prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Przypominają, że to właśnie on jako pierwszy polityk, jeszcze w trakcie kampanii wyborczej w 2005 r., mówił o konieczności zbudowania terminalu LNG.
X 2012
Gaz-System podpisuje z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju umowę na kredyt w wysokości 300 mln zł na finansowanie budowy terminalu LNG w Świnoujściu – uzupełnienie dotychczasowego finansowania ze środków własnych i funduszy unijnych – łącznie budowa kosztowała ok. 3 mld zł.
III 2013
Minister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski zapewnia w Sejmie, że mimo „drobnych opóźnień” inwestycja zostanie zakończona w terminie, a w drugiej połowie 2014 r. terminal przyjmie pierwsze dostawy LNG.
IX 2013
W związku z kryzysem w branży budowlanej Polskie LNG podpisuje aneks do umowy z konsorcjum wykonawców. Zgodnie z porozumieniem terminal ma być gotowy do końca 2014 r.
DGP
5
III 2015
Raport NIK bardzo krytycznie oceniający przedłużającą się budowę gazoportu LNG w Świnoujściu.
IX 2015
Polskie LNG podpisuje z konsorcjum wykonawczym kolejny aneks do umowy – terminal LNG ma być ukończony przed upływem 2015 r. Wykonawcy nie dostaną wyższego wynagrodzenia niż to przewidziane w zawartej kilka lat wcześniej umowie.
X 2015
Oficjalne zakończenie budowy i przystąpienie do fazy rozruchu terminalu
DGP
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję