Według 44,4 proc. respondentów zagraniczne firmy, prowadzące na terenie Polski działalność gospodarczą, powinny u nas płacić wyższe podatki niż przedsiębiorstwa, które mają wyłącznie krajowy kapitał. Przeciwnego zdania jest 31,1 proc. Polaków, 20,2 proc. ankietowanych nie ma zdania w tej sprawie, a 4,2 proc. respondentów stwierdza, że w ogóle nie interesuje się tym - wynika z badania.
"Fakt, że prawie połowa Polaków jest za tym, żeby zagraniczne firmy płaciły wyższe podatki niż rodzime przedsiębiorstwa, po części może wynikać z patriotyzmu konsumenckiego" - ocenia główny analityk UCE Research Krzysztof Zych.
Jak zaznaczył, ludzie nie chcą uprzywilejowania zagranicznych inwestorów, wolą, aby naszym przedsiębiorcom było łatwiej. "Ci, którzy są przeciwnego zdania, zapewne mają na uwadze równe szanse dla wszystkich, jednak wiele osób woli wstrzymać się od głosu, gdyż ma poczucie, że nie zna się na biznesie" – zwraca uwagę ekspert.
Jak podał, wśród respondentów, którzy opowiedzieli się za wyższymi podatkami dla zagranicznych firm, 73,1 proc. wskazało na wszystkie obce przedsiębiorstwa, bez względu na kraj pochodzenia. "Natomiast 20,8 proc. stwierdza, że należy je podwyższyć tylko podmiotom spoza obszaru Unii Europejskiej, z kolei 6,1 proc. badanych nie wiedziało, jak odpowiedzieć na zadane pytanie" - dodał.
Z badania wynika, że za podniesieniem podatków dla niepolskich firm są przede wszystkim osoby osiągające dochody powyżej 9 tys. zł na rękę miesięcznie (53,9 proc. wskazań). Najrzadziej opowiadają się za tym Polacy zarabiający mniej niż tysiąc zł miesięcznie – 35,1 proc.
W ocenie Zycha, wśród najwięcej zarabiających Polaków mogą być też sami przedsiębiorcy, którym zależy na tym, żeby ich konkurencja płaciła wyższe podatki.
Ponadto z badania wynika, że zwolennicy wyższych podatków dla zagranicznych firm najczęściej żyją w miastach liczących 50-99 tys. mieszkańców (49,7 proc.), w miastach od 200 tys. 499 tys. ludności (48,5 proc.). Wśród mieszkańców wsi i mniejszych miejscowości do 5 tys. za wyższym opodatkowanie zagranicznych firm opowiada się po 40,5 proc. mieszkańców.
Badanie zostało przeprowadzone w połowie sierpnia br. metodą CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) przez UCE Research i SYNO Poland wśród 1037 dorosłych Polaków. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia oraz regionu.