Jak podkreślono, co 10. handlowiec uznaje oferowany mu system prowizyjny za zdecydowanie korzystny. Ponad 20 proc. ankietowanych ocenia dodatek do wynagrodzenia neutralnie, a 19 proc. negatywnie. "Raport o wynagrodzeniach w przedsiębiorstwach. Dział sprzedaży" Grafton Recruitment wskazał, że 17 proc. handlowców otrzymuje stałą premię bez względu na wyniki sprzedażowe, 48 proc. odbiera ją w cyklu miesięcznym.

Premia zależna od wolumenu sprzedaży

Premia w firmach najczęściej przyznawana jest za osiągnięcie odpowiedniego wolumenu sprzedaży, marży oraz przychodów. Pozyskanie nowego klienta znajduje się na 5. miejscu wśród czynników wpływających na uzyskanie premii.

Reklama

"Jeżeli chodzi o wymagania konieczne do uzyskania premii, prawie 38 proc. pracowników działu sprzedaży uznaje narzucone cele za trudne do zrealizowania, a tylko 10 proc. za zdecydowanie lub raczej łatwe do osiągnięcia" - wynika z badania poświęconego działom sprzedaży, przeprowadzonego w ramach "Raportu o wynagrodzeniach w przedsiębiorstwach".

Najpopularniejszym systemem prowizyjnym wskazywanym przez niemal połowę ankietowanych pracowników działów sprzedaży, jest wypłata prowizji w cyklu miesięcznym. Co piąty handlowiec otrzymuje premię kwartalnie. W systemie rocznym prowizje otrzymuje 12 proc. Dodatkowa gratyfikacja finansowa wypłacana jest najczęściej jako część zysku lub marży. Popularnością cieszą się także premie określane jako część realizacji określonych celów, w formie progów prowizyjnych oraz jako część wynagrodzenia podstawowego.

Z raportu wynika, że na wysokość wynagrodzenia wpływa doświadczenie, branża, odpowiedzialność stanowiska, znajomość języków obcych oraz lokalizacja miejsca zatrudnienia.

Wynagrodzenie rośnie wraz ze zwiększeniem odpowiedzialności

"Pensja rozpoczynających pracę w działach sprzedaży wynosi od 5 tys. zł w branżach technicznych, FMCG, IT i telekomunikacji oraz usług B2B do 9 tys. zł w branżach technicznych" - podano. Osoby mające od roku do 3 lat doświadczenia zarabiają od 5 500 zł do 12 tys. zł, a te mające od 3 do 5 lat doświadczenia od 7 tys. zł (farmacja i usługi medyczne, Łódź, Katowice, Kraków) do 16 000 zł (usługi B2B w Warszawie), powyżej 5 lat pracy od 9 500 zł (branża techniczna, Kraków) do 18 000 zł (IT, Warszawa).

Jak zauważono, wynagrodzenie rośnie wraz ze zwiększeniem odpowiedzialności. Na stanowisku regional manager w branży usług B2B pensja wynosi od 11 tys. zł w Łodzi do 23 tys. zł w Warszawie.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI, od maja do lipca 2023 r.; wzięło w nim udział 275 osób, zajmujących stanowiska związane ze sprzedażą: handlowcy, managerowie ds. kluczowych klientów, managerowie ds. rozwoju biznesu, managerowie sprzedaży i dyrektorzy sprzedaży.

autor: Aneta Oksiuta