"Protestujący zapowiadają, że protest będzie trwał przez całą dobę" - przekazała kom. Ewa Czyż z Komendy Miejskiej Policji w Chełmie. Dodała, że kolejka pojazdów ciężarowych po polskiej stronie granicy ma ok. 6 km. "Protestujący raz na godzinę przepuszczają dwa samochody, po jednym w danym kierunku" – powiedziała.

Policja podała, że w poniedziałek po godz. 10 na drogę krajową nr 12 w rejonie przejścia granicznego w Dorohusku przyjechało ponad 20 ciągników siodłowych bez naczep, które zablokowały drogę w obu kierunkach. Powodem protestu są długie kolejki utrzymujące się od kilku tygodni po ukraińskiej stronie na wjeździe do Polski.

Premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej w poniedziałek powiedział, że problemy wiążą się zarówno z działaniami po stronie ukraińskiej, jak i pewnymi niedoskonałościami po polskiej stronie.

Reklama

"Byłem w kontakcie z panem premierem Ukrainy w tej sprawie. W piątek będę rozmawiał o tym podczas kolejnych spotkań ze stroną ukraińską" - podkreślił Morawiecki. "Postaramy się z panem premierem Szmyhalem punkt po punkcie przeanalizować tak, żeby te kolejki się wyraźnie skracały" - zapewnił premier.

Jak dodał, w poniedziałek był też w kontakcie z wicepremierem, ministrem rolnictwa i rozwoju wsi Henrykiem Kowalczykiem, którego poprosił o wzmocnienie służb weterynaryjnych po polskiej stronie, żeby jak najszybciej wyeliminować to wąskie gardło.

Od kilku tygodni, po ukraińskiej stronie przejścia granicznego w Dorohusku utrzymują się duże kolejki ciężarówek chcących wjechać do Polski. Przed weekendem w kolejce było ponad 2,7 tys. pojazdów, tj. 110 godzin.

Jak wyjaśnił rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Lublinie Michał Deruś, kolejki ciężarówek po ukraińskiej stronie wynikają z dużego wzrostu transportu towarów, głównie produktów zbożowych czy żywnościowych, które podlegają obowiązkowej kontroli m.in. przez służby: weterynaryjne, sanitarne, fitosanitarne. Z jego informacji wynika, że Krajowa Administracja Skarbowa podejmuje szereg przedsięwzięć zmierzających do usprawnienia kontroli granicznej, by ograniczyć blokowanie ruchu ciężarowego przez pojazdy oczekujące na kontrolę inspekcji.

Autor: Piotr Nowak