“Tunel pod Świną to bardzo skomplikowane przedsięwzięcie technologiczne, ale normalne na świecie. (...) Na dzień dzisiejszy osiągnięto już 305 metrów długości; tak zakładam, że to będzie taka wielkość w drążeniu tunelu” - powiedział Adamczyk.
Minister zapytany o to, kiedy prace się zakończą, kiedy będziemy mogli przejechać tym tunelem, powiedział, że będzie to możliwe jesienią 2022 roku. Podkreślił jednocześnie, że termin ten jest niezagrożony.
Według świnoujskiego magistratu, tunelu łączący wyspy Uznam i Wolin będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel); z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.