Jak przekazała PAP rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, oddanie tunelu dla ruchu samochodowego będzie możliwe po dokonaniu wszystkich odbiorów, co może potrwać nawet trzy miesiące. Obecnie na ukończeniu jest wyposażanie techniczne tunelu.

„W prawej nitce tunelu jest już położona górna warstwa nawierzchni bitumicznej i trwa sprzątanie. W lewej nitce tunelu trwa jeszcze układanie nawierzchni i ma zakończyć się w lipcu. Nie zakończyły się jeszcze roboty przed portalami. Więcej pracy jest przed portalem południowym. Według naszych informacji wykonawca mobilizuje siły, by nadrobić opóźnienia” – przekazała PAP Mikrut.

Reklama

W toku są odbiory techniczne poszczególnych etapów budowy. Odebrane są już roboty związane z przebudową sieci na zewnątrz tunelu i rozpoczynają się przygotowania do złożenia wniosków na odbiory kolejnych robót. Wnioski o uzyskanie decyzji pozwalających na użytkowanie tunelu mają być składane etapowo. W pierwszej kolejności będą one dotyczyły budynków związanych z funkcjonowaniem tunelu, np. zapasowego budynku dyspozytorni Centrum Zarządzania Tunelem, który znajduje się przed portalem północnym. Główne Centrum Zarządzania Tunelem jest zlokalizowane na Obwodzie Utrzymania Drogi Ekspresowej w Skomielnej Białej. Tam trwa jeszcze wyposażanie miejsc pracy dyspozytorów.

Przed otwarciem tunelu dla ruchu samochodowego konieczne jest także przeprowadzenie ćwiczeń straży pożarnej. Mają się one odbywać w tunelu w drugiej połowie sierpnia.

Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r. Później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty b.r. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Tunel w ciągu drogi krajowej nr 7, czyli popularnej Zakopianki o długości 2,06 km jest drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym, pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Drążenie pierwszego tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Koszt inwestycji to niemal miliard zł. Tunel buduje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę tunelu, firmę Astaldi.(PAP)

autor: Szymon Bafia