Jak poinformował w poniedziałek port, dla służby utrzymania nawierzchni Lotniska Chopina zima rozpoczyna się co roku 15 października i – niezależnie od warunków pogodowych – trwa do 15 kwietnia roku następnego.

"Podstawą sprawnego operowania lotniska w zimowych warunkach jest dobre przygotowanie ludzi i sprzętu" - podał port.

Reklama

W poniedziałek na stołecznym lotnisku, w ramach finału corocznych przygotowań "Akcji Zima", odbył się drogami kołowania przejazd techniczny kolumny specjalistycznych wozów.

"Lotnisko Chopina stosuje najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie technik i sprzętu zimowego utrzymania. Do natychmiastowego wyjazdu gotowych jest zawsze 16 zestawów odśnieżających wysokiej i średniej wydajności, siedem oczyszczarek kompaktowych, cztery jednostki sprzętu osłony chemicznej, trzy pługi wirnikowe oraz wiele innych pojazdów i maszyn wsparcia" - przekazał port.

Jak zapewnia lotnisko, taka konfiguracja sprzętu pozwala na sprawne odśnieżanie dróg startowych za jednym przejazdem na wymaganą szerokość, zabezpieczenie chemiczne nawierzchni przed oblodzeniem oraz "na bieżąco" odśnieżanie i zabezpieczenie chemiczne nawierzchni płyt postojowych.

"Stołeczne lotnisko posiada zaplecze techniczne, które gwarantuje stałą dostępność sprzętu zimowego utrzymania, a więc realizację napraw, przeglądów i konserwacji oraz wymianę elementów eksploatacyjnych przez siedem dni w tygodniu" - wskazano.

Port przekazał, że nad sprawnym przebiegiem zimowych działań czuwa sztab specjalistów: od koordynatora "Akcji Zima" przez Dyżurnych Operacyjnych Portu po operatorów pracującego na drogach i płytach sprzętu oraz pracowników służb technicznych odpowiedzialnych za zapewnienie sprawności eksploatacyjnej sprzętu zimowego utrzymania, systemu elektroenergetycznego i oświetlenia nawigacyjnego, systemów sanitarnych czy systemów specjalnych. "W sumie to ponad 200 osób" - dodano.

Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce; ma dwie drogi startowe: dłuższą o długości ok. 3700 metrów oraz krótszą o długości 2800 metrów.

W 2021 r. port obsłużył prawie 7,5 mln podróżnych, czyli o 36 proc. więcej wobec 2020 r. W 2020 r. było to 5 mln 482 tys. pasażerów, co oznaczało spadek o 70,9 proc. wobec 2019 r.

autor: Aneta Oksiuta