W porównaniu z rekordowym, 2008 rokiem, będzie to o 35 tys. aut mniej. Firma wdraża pakiet antykryzysowy mający uchronić pracowników przed zwolnieniami w związku ze spadkiem produkcji. "Cały czas nie wiemy, na jakim poziomie ustabilizuje się liczba zamówień i nasza produkcja w tym roku. Koncern planuje wprowadzenie akcji promocyjnych, które będą miały zachęcić do zakupu naszych aut" - powiedział Ocksen.

Głównym rynkiem zbytu dla poznańskiej spółki są Niemcy, tam sprzedawanych jest ok. 50 proc. produktów. Pozostałe auta są eksportowane głównie do krajów Europy Zachodniej i Ameryki Południowej.

"Jeśli chodzi o rynki europejskie, to nie tylko utrzymaliśmy nasze udziały w rynku, ale nawet udało nam się je zwiększyć. Dział sprzedaży naszej spółki-matki w Hanowerze podejmuje działania, aby na nasze produkty otworzyć nowe rynki zbytu. Już otrzymaliśmy np. zlecenie na produkcję tysiąca samochodów do Tunezji" - powiedział.

Prezes poinformował, że w tym roku z poznańskich zakładów powinien wyjechać 1,5-mln samochód. Milionowe auto zjechało z taśmy produkcyjnej fabryki w 2007 roku. W 2010 roku zaplanowane jest rozpoczęcie produkcji odświeżonej wersji Caddy. Oferta Volkswagen Poznań poszerzy się o model Caddy Blue Motion.

Reklama

Jak dodał prezes Ocksen, spółka zaplanowała inwestycje w dziale budowy samochodów i w odlewni o łącznej wartości blisko 36 mln euro. Tym samym łączna wielkość inwestycji Volkswagena w Poznaniu w latach 1993 - 2010 zbliży się do sumy miliarda euro.

Jolanta Musielak, dyrektor personalny w Volkswagen Poznań, powiedziała, że spółka podjęła rozmowy ze związkami zawodowymi na temat wdrożenia pakietu antykryzysowego. "Związki zawodowe już zgodziły się na wprowadzenie zmiany harmonogramu czasu pracy w momentach, gdy nastąpią spadki produkcji. Od końca stycznia do świąt wielkanocnych mamy obniżkę produkcji o 4 tys. sztuk Caddy. Ta obniżka będzie realizowana poprzez redukcję zmian nocnych piątkowych. Ustaliliśmy ze związkami, że odpracujemy to w późniejszym czasie" - powiedziała Musielak.

Jak dodała, w dniach przed Wielkanocą, i tuż po świętach załoga weźmie urlop wypoczynkowy. W 2009 roku firma wyprodukowała ponad 138 tys. aut, z czego 127 tys. to model miejskiego samochodu dostawczego Caddy, a blisko 11 tys. - samochód Transporter T5 GP. Ponad 50 proc. produkcji stanowiły samochody osobowe Caddy Life.

"Jeśli chodzi o sytuację w segmencie samochodów użytkowych, to jest ona bardzo niepewna. Nam w 2009 roku pomogła premia za złomowanie, ale dotyczyła ona samochodów osobowych. Nastąpiła zmiana punktu ciężkości, jeśli chodzi o liczbę i wersje produkowanych przez nas samochodów: mieliśmy wzrost o 25 proc. produkcji aut osobowych, spadła natomiast produkcja pojazdów użytkowych" - powiedział Jens Ocksen.

W związku ze spadkiem zamówień na samochody firma dwukrotnie na kilka dni zmuszona była wstrzymać produkcję. Spółka nie przedłużyła też umów z pracownikami z agencji pracy tymczasowej, którzy do tej pory pracowali w Volkswagenie. Volkswagen Poznań zatrudnia ponad 6 tys. osób.