GUS podkreśla jednak, że pomimo wzrostów, wskaźniki te nie osiągnęły poziomów z początku roku.
"Obserwowane najpierw w kwietniu, a następnie w maju 2009 r. pozytywne zmiany wskaźników ufności konsumenckiej dotyczą w zasadzie wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie tendencji zmian konsumpcji gospodarstw domowych, a więc ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (zarówno w ostatnich, jak i najbliższych 12 miesiącach), obecnego dokonywania ważnych zakupów, oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach) oraz możliwości oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach)" - głosi raport.
Badania koniunktury konsumenckiej są prowadzone z częstotliwością miesięczną od stycznia 2004 roku przez GUS i NBP. Wskaźniki mogą przyjmować wartość od -100 do +100 pkt (wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie). Majowe badanie zostało przeprowadzone na próbie 1767 gospodarstw domowych.