Zysk operacyjny wyniósł 31,5 mln zł wobec 8,79 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 159,23 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 128,53 mln zł rok wcześniej.

Reklama

"Mamy pewnego rodzaju powtórkę z 2022 roku. Ponownie zanotowaliśmy dobre wyniki w pierwszej części roku i podobnie jak wtedy również mamy bardzo niepewną sytuację makroekonomiczną, nieprzewidywalne trendy cen podstawowych mediów oraz znaczne turbulencje na rynkach surowcowych. Dodatkowo bieżące problemy operacyjne europejskiego hutnictwa, będącego podstawowym konsumentem materiałów ogniotrwałych, perspektywa gwałtownego odwrócenia trendów rynkowych oraz bardzo agresywna polityka logistyczna i cenowa producentów azjatyckich stawiają nas przed szeregiem niełatwych wyzwań rynkowych w kolejnych miesiącach bieżącego roku. Wierzę jednak, że tak jak w poprzednich, trudnych dla branży i gospodarki okresach, poradzimy sobie z czekającymi nas wyzwaniami" - powiedział prezes Józef Siwiec, cytowany w komunikacie.

"Zamierzamy nadal konsekwentnie realizować naszą strategię, która pozwala na doskonałe wpasowywanie w zmieniające się warunki funkcjonowania biznesowego. Wyróżnia nas doświadczenie zebrane przez lata działalności na rynkach międzynarodowych oraz ponadstandardowa elastyczność w relacjach z klientami. Naszymi atutami są zoptymalizowane procesy produkcyjne i systematyczny wzrost skali działalności, głównie eksportowej, oraz znaczne zwiększenie innowacyjności dzięki naszemu centrum R&D. Pomimo wielu wyzwań jestem więc umiarkowanym optymistą co do tegorocznych wyników" - dodał prezes.

W minionym kwartale ponownie wzrosła sprzedaż eksportowa ZM Ropczyce, która stanowiła 64% przychodów.

"Struktura sprzedaży spółki w ujęciu wartościowym wg obsługiwanych branż nie uległa znaczącej zmianie. Największy udział w przychodach miał sektor hutnictwa żelaza i stali, dla którego sprzedaż była o 9% wyższa w ujęciu r/r. Pomimo odczuwalnego spadku produkcji stali w Europie i na świecie współpraca z tym sektorem układała się w pierwszym kwartale dobrze. Na rynku krajowym odczuwalne było niższe zapotrzebowanie na materiały ogniotrwałe, wynikające w głównej mierze z niższych wolumenów produkcyjnych rodzimych hut stali. W eksporcie szersza dywersyfikacja sprzedaży przełożyła się na realizację dostaw dla odbiorców w 20 krajach świata. Oprócz rynków europejskich istotna sprzedaż zrealizowana została na bazie współpracy z podmiotami zlokalizowanymi w Afryce oraz w Stanach Zjednoczonych" - czytamy w komunikacie.

Największy wzrost wolumenu sprzedaży spółka zanotowała w sektorze hutnictwa metali nieżelaznych, drugim pod względem udziału w strukturze przychodów. Sprzedaż wzrosła tu o ponad 80% r/r.

"Z kolei sprzedaż do sektora cementowo-wapienniczego, w którym ZM Ropczyce są od lat liderem w zakresie dostaw rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych wzrosła o 13% r/r. Tradycyjnie największy udział wolumenowy miały tu projektowe sprzedaże do cementowni oraz wapienników krajowych" - czytamy dalej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2023 r. wyniósł 22,15 mln zł wobec 9,23 mln zł zysku rok wcześniej.

Zakłady Magnezytowe Ropczyce są producentem ceramicznych materiałów ogniotrwałych stosowanych jako elementy konstrukcyjne pieców i urządzeń cieplnych pracujących w wysokich temperaturach. Oferta spółki skierowana jest głównie do przemysłu stalowego, przemysłu metali nieżelaznych, przemysłu cementowo-wapienniczego, hutnictwa szkła, odlewnictwa, koksownictwa oraz do innych branż stosujących procesy wysokotemperaturowe. Spółka jest notowana na GPW od 1997 r.

(ISBnews)