Jak poinformował rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, umowa na zakup bezemisyjnych pojazdów została podpisana podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo w Kielcach.

Dr Andreas Strecker, prezes zarządu Solaris Bus & Coach podkreślił, że zakup dokonany przez krakowskiego przewoźnika jest największym z dotychczas rozstrzygniętych przetargów na autobusy elektryczne w Polsce. Zapowiedział, że elektryczne Solarisy zostaną oddane do dyspozycji pasażerów z stolicy Małopolski w połowie przyszłego roku.

Krakowski przewoźnik kupił 17 autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Producent z Bolechowa dostawę autobusów 12-metrowych wycenił na 34,8 mln zł netto, a autobusów przegubowych na prawie 8 mln zł netto.

Wybrany pojazd Solaris Urbino 12 zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w prestiżowym konkursie na najlepszy autobus miejski „Bus of The Year”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych (Association of Commercial Vehicle Editors).

Reklama

Nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, monitoring i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów będą ładowane z sieci trakcyjnej przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.

Zakup realizowany jest w ramach dużego programu inwestycyjnego dotyczącego zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

W puli tej znajduje się 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus&Coach oraz 12 pojazdów hybrydowych tego samego producenta, a także 15 krótkich autobusów, które dostarczy Autosan.

Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował, że w historii firmy nie było jeszcze tak dużych zakupów autobusów. „W 2016 i 2017 roku z myślą o mieszkańcach Krakowa zamówimy prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To przybliża nas do chwili, w której w centrum miasta będą kursować wyłącznie pojazdy spełniające najwyższe normy ochrony środowiska” – zaznaczył.

Jak przypomniano, Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Od końca kwietnia 2014 r. jeżdżą one na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Obecnie na tej linii kursują cztery nowe pojazdy marki Solaris napędzane energią elektryczną o długości prawie 9 metrów.

>>> Czytaj też: Autobus 2017 roku i hybrydowa nowość. Solaris podbił targi w Hanowerze