"Po zebraniu funduszy i opracowaniu technologii, kluczowym etapem dla startupów jest marketing, który często decyduje o ich przetrwaniu, ponieważ konkurując z tradycyjnymi dostawcami i często tańszymi rozwiązaniami zagranicznymi, startupy napotykają na trudności związane ze sprzedażą swoich rozwiązań i produktów dużym odbiorcom" - wyjaśnia ministerstwo cyfryzacji w komunikacie prasowym.

Wybieram French Tech

Ministerstwo zakłada podwojenie francuskich zamówień publicznych i prywatnych dla startupów do 2027 r. w porównaniu z 2022 r.

Reklama

W 2023 r. założono, że 500 firm zacznie współpracować z francuskimi startupami, zaś w 2024 r. planowana jest stworzenie barometru rządowego programu „Wybieram French Tech”.

Departament Zakupów Państwowych we Francji zobowiązał się już do podwojenia zamówień od innowacyjnych MŚP (Małe i Średnie Przedsiębiorstwa) z 2,4 do 4 proc. do 2027 r. do kwoty około 1 mld euro. Stworzono również „fundusz innowacji zakupowych”, dysponujący kwotą 6 mln euro, przeznaczony na wspieranie innowacyjnych projektów zakupowych o wartości poniżej 100 tys. euro. Z kolei Sekretariat Generalny ds. Inwestycji zwiększy udział zamówień publicznych we wdrażaniu tzw. planu innowacyjnego Francja 2030.

Narodowe Centrum Badań Kosmicznych wraz z 45 podmiotami publicznymi zaprasza startupy do współpracy. Do końca roku zostaną ogłoszone przetargi, skierowane głównie do tzw. małych graczy na rynku.

Reprezentanci programu French-Tech skontaktują się z każdym ministerstwem w ciągu najbliższych 12 miesięcy, aby zidentyfikować ich potrzeby i zaoferować im listy odpowiednich startupów – poinformowano.

Wśród 410 liderów biznesu tylko 6 proc. kupuje od startupów

Ponadto rząd przekonał już 45 podmiotów publicznych, takich jak ministerstwa: sprawiedliwości, sił zbrojnych i transformacji ekologicznej czy agencje zatrudnienia, do zorganizowania przynajmniej jednego spotkania handlowego ze startupami do końca roku. Chce też zmobilizować swoich partnerów i do wyznaczenia referenta ds. startupów w ramach swojej instytucji.

Jak dużo jest do zrobienia w kwestii przekonywania firm do współpracy ze startupami pokazuje sondaż. Według badania CCI przeprowadzonego w czerwcu 2023 r. wśród 410 liderów biznesu tylko 6 proc. kupuje od startupów.

Niektóre firmy już obiecały podwoić zakupy od startupów do 2027 r, m.in. duże grupy, takie jak SNCF, Bouygues czy Atos, ale także inne mniejsze, jak ChapsVision czy Pigment – podaje portal L'Usine Digitale.

Rząd będzie pracował również nad stworzeniem korzystnych ram regulacyjnych i spróbuje zlikwidować blokady działania, takie jak regulacje dotyczące tzw. nadużywania zależności gospodarczej czy ochrony własności intelektualnej.

Wyznaczono również ambasadora „Wybieram French Tech”, który ma działać w imieniu startupów. Został nim Maurice Levy, założyciel akceleratora L'Escalator i VivaTech.

Z Paryża Katarzyna Stańko