Brand Finance, wiodąca na świecie firma konsultingowa, przyjrzała się spółkom z całego świata, aby znaleźć te, które mają najwyższą wartość. Przy ocenie marek Brand Finance przeanalizował kluczowe wskaźniki, takie jak siła marki, znaczenie decyzji zakupowych, bieżące i prognozowane przychody oraz wskaźniki wzrostu.
Według badań Brand Finance, w pierwszej piątce najcenniejszych marek na świecie znalazły się aż cztery marki technologiczne. Pierwszą dziesiątkę zdominowały firmy Amerykańskie.
Brand Finance najwyżej wycenia markę Apple. Wartość amerykańskiego przedsiębiorstwa informatycznego z siedzibą w Cupertino w Kalifornii, które zajmuje się projektowaniem i produkcją komputerów osobistych i mobilnych oraz tworzeniem oprogramowania i serwisów internetowych oszacowano na 574,5 mld USD. Drugi na liści potentat informatyczny Microsoft wyceniony został na 461 mld USD. W rankingu Brand Finance trzecie miejsce zajęła firma Google (413 mld USA), a na czwartej pozycji uplasowało się amerykańskie przedsiębiorstwo Amazon, które od wielu lat dominuje na świecie w handlu elektronicznym i technologii. Gigant e-commerce został wyceniony na ponad 356 mld USD.
Dopiera na piątej pozycji znalazła się firma nie związana z technologią. Amerykańską sieć supermarketów Walmart, Brand Finance wycenił na nieco ponad 137 mln USA.
10 najcenniejszych marek świata
Najcenniejsze marki świata | ||||
poz. | Marka | Branża | Wartość w mld USD | Kraj |
1 | Apple | Technologia | 574,5 | USA |
2 | Microsoft | Technologia | 461,1 | USA |
3 | Technologia | 413 | USA | |
4 | Amazon | Technologia, e-commerce | 356,4 | USA |
5 | Walmart | Handel | 137,2 | USA |
6 | Samsung | Technologia | 110,6 | Korea Południowa |
7 | TikTok | Technologia | 105,8 | Chiny |
8 | Technologia | 91,5 | USA | |
9 | Nvidia | Technologia | 87,9 | USA |
10 | State Grid Corporation of China | Energetyka | 85,6 | Chiny |
Źródło: Brand Finance |