Jak wynika z danych branżowych opublikowane w czwartek największy wpływ na ogólny wzrost rejestracji miały pojazdy elektryczne. Sprzedaż samochodów z napędem całkowicie elektrycznym wzrosła w marcu o 23,6 proc., co zrównoważyło spadek liczby rejestracji samochodów benzynowych i wysokoprężnych - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Trudne warunki działania europejskiej branży motoryzacyjnej
Jak zauważa Reuters, europejska branża motoryzacyjna działa obecnie w trudnej sytuacji rynkowej, w której w walce z silną konkurencją ze strony chińskich producentów, zmuszona jest walczyć o obniżenie wysokich kosztów na rynkach krajowych. Ponadto europejscy producenci samochodów zmagają się obecnie ze skutkami 25-procentowych ceł na import samochodów wprowadzonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa.
Europa dostaje też rykoszetem w wojnie pomiędzy dwoma największymi gospodarkami świata. Nałożone przez Trumpa cła na import z Chin, oraz odwetowe działania Pekinu, również wpływają na obniżenie prognoz globalnego wzrostu gospodarczego, stawiając europejskie firmy motoryzacyjne w obliczu nowych ryzyk.
Hiszpania i Wielka Brytania z największym wzrostem
Po dwóch miesiącach spadku, w marcu sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i państwach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) wzrosła do 1,42 miliona samochodów - wynika z danych ACEA.
W samej UE łączna sprzedaż samochodów spadła o 0,2 proc. w ujęciu rok do roku, notując spadek trzeci miesiąc z rzędu.
Spośród największych rynków UE największy wzrost odnotowano w Hiszpanii 23,2 proc. i we Włoszech 6,3 proc., podczas gdy we Francji i Niemczech sprzedaż spadła odpowiednio o 14,5 proc. i 3,9 proc..
W Wielkiej Brytanii liczba rejestracji wzrosła o 12,4 proc..
Które marki zyskują najwięcej?
W marcu liczba zarejestrowanych nowych aut Volkswagena, największego europejskiego producenta, wzrosła o 10,3 proc. Jeszcze większy skok (o 13 proc.) zanotował francuski koncern Renault.
Tymczasem francusko-włosko-amerykański koncern Stellantis, odnotował spadek sprzedaży w Europie o 5,9 proc..
Najgorsze wyniki notuje Tesla, której sprzedaż na europejskim rynku spadła trzeci miesiąc z rzędu. W marcu liczba rejestracji nowych Tesli była o 28,2 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Udział w całkowitym rynku firmy Elona Muska zmniejszył się do 2 proc. z 2,9 proc. rok wcześniej.
Elektryki zyskują coraz większą popularność
Jak wynika z danych stowarzyszenia rejestracje samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym wyrosły. W przypadku samochodów zasilanych wyłącznie bateriami (BEV) wzrost sprzedaży był na poziomie 17,1 proc., sprzedaż auta hybrydowych (HEV) wzrosła o 23,9 proc., a hybrydowych typu plug-in (PHEV) zwiększyła się o 12,4 proc..
Pojazdy elektryczne - BEV, HEV lub PHEV - sprzedawane w bloku stanowiły 59,2 proc. rejestracji wszystkich samochodów osobowych w marcu, podczas gdy w roku poprzednim odsetek ten wynosił 49,1 proc..