Popyt na pojazdy elektryczne w Europie nadal nie maleje. Rejestracje pojazdów BEV na Starym Kontynencie wzrosły o 28 proc. w kwietniu w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednak wzrost ten nie był udziałem Tesli, a głównie chińskich marek.
Jak pokazują dane JATO Dynamics w kwietniu Tesla była jedyną dużą marką ze spadkiem rejestracji w Europie. W ubiegłym miesiącu firma na Starym Kontynencie zarejestrowano o 49 proc. Tesli mniej niż przed rokiem. W tym samym czasie BYD zwiększy liczbę zarejestrowanych aut elektrycznych o 196 proc.
BYD liderem sprzedaży pojazdów BEV w Europie
Z danych JATO Dynamics na które powołuje się Reuters wynika, że BYD sprzedaje obecnie najwięcej aut elektrycznych w Europie. Chiński producent, która produkuje również hybrydowe pojazdy typu plug-in, zarejestrowała w kwietniu w Europie 7231 pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV), wyprzedzając największego konkurenta Teslę, która zarejestrowała 7165 sztuk.
Agencja Reuters cytuje wypowiedź Felipe Munoza, który jest globalnym analitykiem w JATO Dynamics. W jego ocenie wynik chińskiego producenta to przełomowy moment dla europejskiego rynku samochodowego, szczególnie jeśli bierze się pod uwagę fakt, że Tesla od lat jest liderem europejskiego rynku pojazdów elektrycznych, podczas gdy BYD oficjalnie rozpoczął działalność poza Norwegią i Holandią dopiero pod koniec 2022 roku.
Chińczycy notują wzrosty sprzedaży mimo ceł nałożonych przez UE na pojazdy elektryczne z Państwa Środka. Liczba rejestracji aut wszystkich chińskich marek wzrosła w kwietniu o 59 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Producenci samochodów z Europy i innych państw odnotowali łączy wzrost na poziomie 26 proc.
Popyta na Tesle maleje
Firma poinformowała o pierwszym spadku rocznych dostaw w ubiegłym roku, a analitycy spodziewają się kolejnego spadku w tym roku, po 13-procentowym spadku w pierwszym kwartale.
Praktycznie na całym świecie, z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, gdzie odnotowano wzrost o 6 proc., popyt na Teslę spada. W pierwszym kwartale tego roku największy spadek popytu na auta firmy Elona Muska odnotowano w Niemczech (-62 proc.). Kolejne były: Australia (-58 proc.), Dania (-57 proc.), Belgia (-56 proc.), Szwecja (-55 proc.), Holandia (-49 proc.), Austria (-48 proc.) i Francja (-41 proc.). Spadki w przedziale od 10 do 30 proc. zanotowały Nowa Zelandia, Portugalia, Norwegia, Chiny i Hiszpania. Natomiast we Włoszech popyt na Tesle spadła o 7 proc., a w USA o 5 proc.
Źródło: Reuters