Jak wskazano w badaniu "Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak", 52 proc. ankietowanych postanowiło w ciągu ostatniego roku kontrolować swoje wydatki bardziej niż w ubiegłych latach, a 64 proc. z tych, którzy wcześniej korzystali z produktówoszczędnościowych, założyło w tym celu specjalne konto.

Ponadto niemal trzy czwarte (71 proc.) osób, które zwiększyły kontrolę swoich wydatków w ciągu ostatniego roku, zadeklarowało, że w związku z tym częściej korzystało z okazji cenowych. W raporcie podkreślono, że zwłaszcza najmłodsi respondenci w wieku 18-29 lat regularnie poszukiwali wyprzedaży i wykorzystywali benefity wynikające z programów lojalnościowych – takie działania podjęło aż 82 proc. z nich. Zauważono, że panie robiły to częściej niż panowie, odsetek w tych grupach wyniósł odpowiednio 76 proc. oraz 64 proc.

W publikacji zauważono, że rośnie świadomość Polaków, iż skuteczne pomnażanie finansów wiąże się z wykorzystaniem produktów oszczędnościowych. 53 proc. respondentów stwierdziło, że w przeszłości korzystało z któregoś z nich. Najczęściej byli to respondenci z najwyższymi dochodami – od 7 tys. zł netto wzwyż (65 proc.), po studiach (63 proc.), a także mieszkający w dużych miastach powyżej 250 tys. osób (60 proc.). Z kolei wśród 47 proc. ankietowanych, którzy nie korzystali w przeszłości z produktów oszczędnościowych znalazło się najwięcej Polaków z wykształceniem podstawowym (61 proc.) oraz o zarobkach między 2001 a 2999 zł netto (60 proc).

Najpopularniejszymi metodami oszczędzania dla osób, które w przeszłości korzystały z produktów oszczędnościowych były kontaoszczędnościowe (64 proc.) oraz lokaty (56 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się obligacje skarbowe (17 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się rachunki IKE i IKZE (6 proc.) przeznaczone przede wszystkim do oszczędzania na emeryturę.

Reklama

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000. (PAP)