Wchodzimy w erę tramwajów? Unia płaci, a producentów taboru czekają żniwa [ZDJĘCIA]
Miejscy inwestorzy pokazali, że potrafią wykorzystać pieniądze. W latach 2014-2020 dofinansowanie będzie wyższe. Na infrastrukturę, a przy okazji na tabor.
Miejscy inwestorzy pokazali, że potrafią wykorzystać pieniądze. W latach 2014-2020 dofinansowanie będzie wyższe. Na infrastrukturę, a przy okazji na tabor.
1 Tramwaje miały wyjechać na trasy w Nowy Rok. Infrastruktura była gotowa, bo spisały się spółki wykonawcze: Mosty Łódź, Feroco, PBDiM Kobylarnia, Gotowski BKiP i Tor-Krak i Metrostrav. Gorzej z taborem: obłożona zleceniami Pesa do swojego rodzinnego miasta nie dostarczyła tramwajów na czas. W końcu w ostatni weekend się udało: w ruchu sześć z 12 nowych pojazdów. Co prawda, były awarie nowego taboru, ale tramwaje szybko wracały na trasy.
Media / ROBERT SAWICKI
2 - W 2016 r. planujemy rozpocząć budowę linii tramwajowej przy ul. Kujawskiej. W tym przypadku też dokupimy do niej nowy tabor tramwajowy – zapowiada Krzysztof Kosiedowski z Zarządu Dróg i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Na zdj. Widok z kabiny bydgoskiego Swinga. Mijamy 105N z dawnego Konstalu
Media / ROBERT SAWICKI
3 Tuż przed Świętami tramwaje wróciły do Olsztyna, i to po 50 latach od „wygaszenia” tego typu komunikacji. Olsztyn ze zbudowana od nową siecią stał się 12. tramwajowym miastem w Polsce. Tu też nie odbyło się bez problemów. W czasie mrozu pękały szyny (na odcinkach firm Skanska i Torpol). Zdarzały się też usterki pojazdów Tramino od Solarisa, które miasto tłumaczy „chorobami wieku dziecięcego”.
Media
4 Olsztyn miał odwrotny problem niż Bydgoszcz: kiedy 15 tramwajów było już gotowych, przeciągały się roboty budowlane. Infrastrukturę kończyło pięciu wykonawców- Budimex, Skanska, Strabag, Torpol i Balzola – po tym, jak z z budowy wyrzucony został koncern FCC. Teraz ratusz w Olsztynie i hiszpański wykonawca przerzucają się pozwami, a w piątek odbędzie się pierwsza rozprawa. Wartość dofinansowania UE wyniosła w umie 385 mln z inwestycji wartej ponad pół miliarda, która objęła tory i tabor, ale też buspasy, jezdnie, system ITS itd.
Media
5 - W ramach nowego budżetu UE planujemy wybudować 8 km nowej linii i dokupić jeszcze 15 tramwajów. Jesienią będziemy gotowi do zgłoszenia projektów do dofinansowania– powiedział DGP Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Na Zdj. Solaris Tramino dla Olsztyna
Media
6 W ubiegłym roku ruszył Szczeciński Szybki Tramwaj 7 km bezkolizyjnej trasy, która połączy lewo- i prawobrzeżną część miasta. Koszt tej inwestycji to 189 mln zł, z czego Bruksela dorzuca 89 mln. Linie budowały spółki Strabag i Mytoll a jeżdżą po niej tramwaje Swing bydgoskiej Pesy.
Media
7 Jesienią dobiegły prac przy budowie 5 km nowej trasy tramwajowej w Gdańsku łączącej centrum miasta z dzielnicą Piecki–Migowo. To prawie pięć kilometrów, osiem przystanków. Linia kosztowała 226 mln zł, z czego wkład UE to 122 mln zł. Wykonawca to konsorcjum MTM Gdynia i Rajbud. Lnię obsługiwać będzie pięć tramwajów Jazz do Pesy.
Media
8
W latach 2014-2015 dwie nowe trasy zbudowały Tramwaje Warszawskie: na ul. Powstańców Śląskich na Bemowie i na Tarchomin (przez most Północny). Stolica ma jeszcze w planach budowę linii m.in. z Dworca Zachodniego do Wilanowa, na ul. Kasprzaka na Woli oraz wydłużenie na Nowodwory linii z Tarchomina.
W ostatnich latach do budowy wszystkich nowych linii dokładała się Bruksela. Kulisy były takie, że Ministerstwo Rozwoju chętnie „dosypywało” do tramwajów z unijnych środków, na ostatniej prostej zwiększając zaangażowanie nawet do 85 proc. To m.in. tutaj były przesuwane pieniądze, których nie potrafiła wydać na tory spółka PKP PLK.
Jak wylicza Stanisław Krakowski z Ministerstwa Rozwoju, z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), którego rozliczanie zakończyło się w grudniu, na inwestycje tramwajowe, kolej miejską i metro trafiło 12,2 mld zł z funduszy UE. Z tego dla projektów tramwajowych przeznaczono łącznie ponad 6,6 mld zł (większość pozostałej kwoty przypadła na drugą linie metra w Warszawie). Oprócz tego po tramwajowe dotacje w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej (RPW) sięgnął Olsztyn.
Jak będzie w latach 2014-2020? W ramach POIiŚ na inwestycje z zakresu tzw. niskoemisyjnego transportu miejskiego (tramwaje, ale też metro, tabor autobusowy i systemy ITS) przeznaczone jest 2,3 mld euro. Z programu Polska Wschodnia na tramwaje może trafić 440 mln euro. Oprócz tego na zrównoważony transportu miejskiego – z dużym naciskiem na tramwaje popłyną pieniądze z Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) - ok. 1,5 mld euro.
Na zdj. Jazz dla Warszawy w wersji krótkiej. Takich do stolicy dojechało w ub. roku 30
Media
9
- W nowej perspektywie 2014-2020 samorządy otrzymają nawet 13 mld zł na rozwój komunikacji tramwajowej - wylicza Tomasz Szuba, prezes grupy Tines.
A to oznacza, że nadciąga tramwajowy boom. Z planów polskich miast wynika, że w tym okresie zostanie zakupionych ok. 600 nowych tramwajów, a wybudowanych 100 km nowych linii.
Wykonawcy na to czekają. W 2015 r. krakowska grupa ZUE realizowała szereg zleceń, np. przebudowę zajezdni Pogodno w Szczecinie za 110 mln zł oraz kilka kontraktów w Warszawie, np. budowę nowej linii tramwajowej na Tarchomin. I ostrzy zęby na kolejne.
- Inwestycje w infrastrukturę tramwajową zapowiadają się interesująco, co wynika z nacisku kładzionego przez UE na czystą, niskoemisyjną komunikację. Rynek oczekuje na przetargi – twierdzi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
Torpol w ubiegłym roku pracował przy kontraktach tramwajowych: w Polsce i Norwegii.
- Polski rynek tramwajowy to jeden z największych na świecie pod względem potrzebnych nakładów na modernizację infrastruktury i wymianę taboru – przypomina Tomasz Sweklej, prezes Torpolu.
Na zdj. Jazz dla Warszawy. Pesa dostarczyła w 2015 r. do stolicy 80 pojazdów z tej rodziny
Media
10 Zapowiada się też złoty czas dla producentów taboru. Pesa dostarczyła w 2015 r. 175 tramwajów (najwięcej do Warszawy i Krakowa).- Planowane zamówienia w latach 2016-2022 w Polsce to ok. 600 pojazdów. Jesteśmy tym zainteresowani– mówi Marcin Grzyb, szef marketingu lekkich pojazdów Pesy. Na zdj. Pesa tramwaj Krakowiak. 36 takich pojazdów odebrał MPK Kraków.
Media / Waldemar Panow
11 Solaris w 2015 r.– oprócz 15 tramwajów do Olsztyna - zakończył dostawy łącznie 18 sztuk dla Brunszwiku w Niemczech. W 2016 r. rozpocznie produkcję 41 tramwajów dla Lipska. - W tym roku realizujemy także duże zamówienie na wykonanie pudeł tramwajowych do pojazdów TW3000 dla Hanoweru. Zlecenie to zdobyliśmy od firmy HeiterBlick – zapowiada Mateusz Figaszewski, rzecznik Solarisa. - Jeszcze w tym roku spodziewać się ciekawych przetargów w Polsce i za granicą – dodaje. Na zdj. Solaris Tramino dla Brunszwiku. Dostawy zakończyły się w ubiegłym roku
Media / unknown
12 Inwestycje planuje wszystkich 12 „tramwajowych” miast w Polsce. Według Michała Beima z Instytutu Sobieskiego , potencjalne nowe rynki tramwajowe w Polsce to jeszcze np. Radom, Płock i Kielce. To miasta, które są wystarczająco duże (albo rozległe), żeby budowa linii miała uzasadnienie ekonomiczne. Na zdj. Tramwaj Citadis X05. Takie pojazdy zaproponuje polskim miastom francuski Alstom
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję