W środę szef PKP PLK podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. monitorowania wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury, informując o efektach wykorzystania funduszy unijnych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r.zapewnił, że "wszystkie inwestycje kolejowe zaplanowane do 2023 r. będą zrealizowane w terminie".

Dodał, że w związku z tym nie będzie trzeba zwracać żadnych unijny środków.

Zwrócił uwagę, że realizacja kilku - jak podał - osiem lub dziewięć projektów przejdzie na kolejną perspektywę. "To są duże projekty jak np. tunel w Łodzi" - dodał.

Zwrócił uwagę, że część projektów ma wydłużoną realizację na 2024 r. m.in. ze względu na kryzys pracowniczy czy materiałowy wywołany najpierw pandemią następnie wojną na Ukrainie.

Reklama

Merchel przypomniał, że początkowa wartość Krajowego Programu Kolejowego w wysokości 66 mld zł, została w ostatnich latach zwiększona do 76,8 mld zł.

Z przekazanych przez niego danych wynika, że wartość zrealizowanych już projektów to 32 mld. zł, projekty w realizacji to kolejne 40 mld. zł. Dodał, że do końca 2022 r. zostało zmodernizowanych bądź wybudowanych ponad 7,4 tys. kilometrów torów, ponad 2300 przejazdów kolejowych, 634 wiadukty kolejowe i drogowe, 708 mostów, 1178 peronów.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczący w posiedzeniu podkomisji, zwrócił uwagę, że oparciu o projekty tej perspektywy (2014-2021 -PAP) przygotowujemy aktualizację i nowy program kolejowy do 2030 r. "Chcemy żeby to był program ambitny, o wartości 80 mld zł".

Jak zaznaczył, prace na nowym programem są na etapie uzgodnień miedzy ministrami: infrastruktury, finansów i funduszy. "Konsultacje społeczne do nowego programu ruszą wkrótce. Nie umiem dziś powiedzieć, że będzie to za tydzień, czy za miesiąc, ale na pewno odbędą się wkrótce" - zaznaczył Bittel.

Na Krajowy Program Kolejowy składa się ponad 240 projektów, które zakładają modernizację około 9 tys. kilometrów torów.

lgs/ drag/