Całkowita wartość uchwalonego przez rząd wieloletniego planu finansowego Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024–2030 to aż 155 mld zł. Z tego ponad 70 mld zł ma trafić na budowę nowych linii kolejowych. W tej puli ogromna większość środków – ponad 41 mld zł – ma pochodzić z emisji obligacji skarbowych. Do tego 23 mld zł mają być uzyskane z dotacji unijnych, a prawie 5 mld zł od prywatnych inwestorów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

– Rzeczywiście, w przypadku niektórych projektów kolejowych dopuszczamy ewentualność realizacji w formule PPP, co byłoby nowością w przypadku inwestycji kolejowych w Polsce. Uruchomienie takiego modelu przewidujemy najwcześniej w 2028 r. Zasady formuły realizacji i szczegóły ewentualnych umów zostaną więc jeszcze doprecyzowane – mówi Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.


Cały tekst przeczytasz w dzisiejszym wydaniu Dziennika Gazety Prawnej i na e-DGP