Wielkopolska nie ma problemów z planowaniem i wykonaniem inwestycji na Euro 2012. Realizacja niektórych wyprzedza nawet założony harmonogram.

Stadion jako pierwszy

Modernizacja stadionu Lecha Poznań trwa od 2002 roku i po zakończeniu prac (już za rok – w czerwcu 2010 r.) obiekt Lecha będzie jednym z największych w Polsce i pierwszym, który spełnia wszelkie wymogi UEFA (tak by uzyskać status Elite). Pod dachem pomieści dokładnie 45 594 widzów. Będą tam także restauracje, klub fitness, galeria handlowa, przychodnia zdrowia, hotel, miejsca dla VIP-ów, mediów i osób niepełnosprawnych. Dotąd na boisku wykonano podgrzewaną murawę, wybudowano II i IV trybunę z zapleczem (szatnie, biura, pomieszczenia odnowy biologicznej) i tymczasowe oświetlenie. W tej chwili trwają prace nad konstrukcją monolityczną. Zadaszenie całości wykonawca przewiduje w II kwartale 2010 r.

Brakuje miejsc w hotelach

Reklama
Do 2012 roku miasto ma wzbogacić się o kolejnych dziewięć hoteli. Dzięki temu liczba pokoi hotelowych w standardzie 5-gwiazdkowym zostanie zaspokojona (dziś brakuje ok. 200 miejsc w obiektach najwyższej klasy), w standardzie 4-gwiazdkowym przewyższy wymagania UEFA trzykrotnie, a w standardzie 3-gwiazdkowym będzie ich więcej aż dwunastokrotnie.
Poznaniaków czeka komunikacyjny horror. Niedługo centrum miasta na pół roku zamieni się w gigantyczny plac budowy – rondo Kaponiera i ulica Roosevelta będą budowane właściwie od podstaw. Gdy remont się skończy, rondo będzie miało trzy podziemne poziomy (inwestycja ma się zakończyć wiosną 2012 roku).
W Wielkopolsce natomiast pod koniec przyszłego roku w budowie będzie prawie 300 km dróg ekspresowych, w tym cała S5 (Grudziądz – Poznań – Wrocław). Latem ma się rozpocząć budowa części zachodniej obwodnicy Poznania (14 km w ciągu S11, od autostrady A2 do węzła w Swadzimiu). Z pierwszego odcinka zachodniej obwodnicy poznaniacy skorzystają pod koniec 2011 r., a całe obejście, liczące 43 km (16 km drogi S5 od A2 do Wronczyna i 27 km S11 od A2 do Złotkowa), będzie gotowe w maju 2012 r. Z kolei na początku 2010 roku rozpocznie się budowa drugiej części obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ramach S11. Łącznie z pierwszym, budowanym już odcinkiem, cała obwodnica liczyć będzie 20 km. Poza tym S11 będzie wydłużana o planowane obwodnice Piły i Ujścia, Kępna i Jarocina.
Jesienią ruszą prace na drodze ekspresowej S5 z Poznania do Gniezna, tzw. obwodnicą wschodnią, która ma być gotowa pod koniec 2011 roku, oraz odcinku: Kaczkowo–Korzeńsko, który łukiem ominie Rawicz i Bojanowo. W kolejce czekają następne odcinki bardzo ważnej dla organizacji Euro 2012 drogi. Mimo że wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prawdopodobnie nie zdąży do mistrzostw z budową swojej części, poznańscy drogowcy chcą spróbować. A jest co robić, bowiem przez Wielkopolskę przebiega łącznie aż 167 km S5.
Przedstawiciele PKP zapowiedzieli, że wszystkie małe dworce kolejowe w Poznaniu będą wyremontowane do rozpoczęcia piłkarskich mistrzostw. W latach 2010–2011 kolej planuje modernizację siedmiu stacji na Starołęce, Woli, Dębcu, Garbarach, Górczynie, a także Dworzec Letni i Poznań Wschód. W sprawie remontu Dworca Wschodniego PKP rozmawia z władzami miasta, które planują tam budowę nowej linii tramwajowej. Do Euro 2012 ma również powstać nowy dworzec Poznań Główny, który będzie częścią Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK obejmie dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, połączenie z Poznańskim Szybkim Tramwajem oraz powierzchnie komercyjne: centrum handlowe, centrum konferencyjno-biurowe, hotelowe, rekreacyjne, parkingowe etc.).

Lotnisko coraz lepsze

Poznańskie lotnisko Ławica jest oddalone od stadionu około 10 minut jazdy komunikacją miejską lub samochodem i niewiele więcej od centrum. Jego dzisiejsza przepustowość wynosi 14 tys. osób w ciągu 10 godzin i spełnia wymagania UEFA. Ale i tak władze zdecydowały się na rozbudowę. Do tej pory wykonano modernizację terminalu według wymogów Schengen, przebudowano system transportu bagażu (projekt jest wciąż kontynuowany), rozbudowano płytę postojową samolotów przed terminalem, wybudowano strażnicę Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Planowane jest wydłużenie drogi startowej, wybudowanie równoległej drogi kołowania oraz dalsza rozbudowa płaszczyzn postojowych. Po zakończeniu wszystkich inwestycji przepustowość Ławicy wzrośnie do 35 tys. osób w ciągu 10 godzin.
Władze Poznania chcą kupić 40 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów i 100 autobusów oraz odnowić infrastrukturę torowo-sieciową w ciągu ulic łączących centrum oraz Dworzec Główny ze stadionem.
JAKIE LOTNISKA
UEFA przykłada większą wagę do lotnisk niż do dróg. To dlatego że ok. połowa wszystkich kibiców chcących obejrzeć mecz na stadionie przyleci samolotami średnio na 10 godz. przed spotkaniem i odleci do domu maksymalnie 10 godzin po meczu. Port w Warszawie musi w ciągu 1 godziny przyjąć i odprawić 46 samolotów. Obecnie udaje się to z maksymalnie 36 samolotami. Porty w pozostałych trzech miastach gospodarzach muszą podnieść liczbę operacji do 30.
masz