Senegal staje się coraz ciekawszą pozycją na inwestycyjnej mapie Afryki. W międzynarodowych statystykach wciąż sytuuje się w kategorii państw niezbyt zamożnych, jednak w regionie Sahelu wybija się ponad średnią. Co istotne – koszty produkcji w Senegalu kształtują się korzystniej niż w porównywalnych państwach Afryki Subsaharyjskiej, co w dużej mierze jest zasługą relatywnie tanich i dobrze wykwalifikowanych pracowników.
Sytuacji politycznej w państwie nie grozi destabilizacja, a średnioterminowe prognozy zakładają wzrost gospodarczy na poziomie przekraczającym 3 proc. rocznie. Kształtowana wraz z Bankiem Centralnym Unii Państw Afryki Zachodniej polityka monetarna państwa jest stabilna. Rezerwy walutowe Senegalu od kilku lat rosną, co gwarantuje stabilność w handlu zagranicznym. Do wzmocnienia bezpieczeństwa ewentualnych inwestycji przyczyniło się także wygaszenie w ostatnim okresie konfliktów wewnętrznych.
Nie bez znaczenia jest przychylna dla inwestorów atmosfera, którą starają się tworzyć miejscowe władze. Na przykład w większości sektorów gospodarki nie ma przeszkód dla posiadania przez inwestorów zagranicznych 100 proc. udziałów w firmach (pewne ograniczenia dotyczą jedynie energetyki, telekomunikacji, wydobycia surowców i bezpieczeństwa).
Reklama
Dzięki polityce otwartości systematycznie rośnie zainteresowanie krajem ze strony zagranicznego biznesu i wymiana handlowa ze światem. Także wymiana z Polską wzrosła trzykrotnie w latach 2008–2011, choć jej wolumen – ok. 20 mln euro – wciąż nie jest imponujący.
Senegal oferuje na eksport produkty ropopochodne, ryby morskie, ołów, cement, owoce i orzechy, materiały pirotechniczne. Największe możliwości dla inwestorów otwierają jednak rządowe programy rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej kraju – w tym budowa dwóch nowych elektrowni węglowych i jednej słonecznej. Przewiduje się też rekonstrukcję i rozbudowę istniejącej bazy energetycznej.
Nie bez znaczenia jest regionalna rola Senegalu. Dzięki położeniu kraj traktowany jest jako „brama Afryki Zachodniej”. Sieć drogowa (18 tys. km) i kolejowa (ponad 1000 km), nawet mimo dostrzegalnych braków, jest najlepsza w regionie i pozwala na w miarę bezpieczny transport surowców i produktów, także do sąsiednich krajów.
Największym węzłem komunikacyjnym regionu jest stołeczny Dakar ze swoim dużym portem morskim, lotniskiem i gęstą siecią dróg. Oprócz stolicy lotniska obsługujące połączenia międzynarodowe znajdują się także w Ziguinchorze i w St. Louis.
Bezpieczeństwo kontaktów ekonomicznych ze światem zapewnia uczestnictwo Senegalu w wielu instytucjach i organizacjach międzynarodowych, wśród których najważniejsze to Światowa Organizacja Handlu (WTO), Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS), Zachodnioafrykańska Unia Gospodarcza i Walutowa (WAEMU) i Afrykański Bank Rozwoju (BAD).