O dotychczasowych inwestycjach i planach związanych ze środkami unijnymi na lata 2014-2020 mówili uczestnicy kończącej się w piątek w Katowicach branżowej konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej". Wiele miast w kraju ma już gotowe koncepcje inwestycji. Część przekuła już plany na zaawansowane projekty.

Jak mówił Andrzej Karwowski odpowiedzialny za tramwajowy projekt w Olsztynie, gdzie pod koniec ub. roku ruszyły trzy zupełnie nowe linie tramwajowe (część dużego projektu za 497 mln zł, w tym 350 mln zł z UE), planowana jest już kolejna trasa łącząca największe osiedla z fabryką opon. Obecnie sieć tramwajowa liczy 21 km pojedynczego toru. „Prowadzimy konsultacje na rozbudowę linii – chcemy dołożyć następnych 10 km przed rokiem 2020” - powiedział Karwowski.

Prezes MPK w Częstochowie Roman Borczyk, gdzie 4,6 km nowej linii za 80 mln zł uzupełniło w 2012 r. wcześniejszą linię o długości 10 km, zapowiedział na kolejne lata remonty starej infrastruktury. „70 proc. tych naszych torów ma ponad 50 lat, 17 proc. ma ponad 45 lat, a 13 proc. ma 27 lat. W tej chwili próbujemy absorbować 38 mln euro” - zasygnalizował Borczyk.

Reklama

Prezes poznańskiego MPK Wojciech Tulibacki mówił m.in. o inwestycjach od oddania w 1997 r. Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Wśród kluczowych były m.in. tzw. Trasa Kórnicka przez most św. Rocha (ok. 2 km - koszt 55 mln zł, w tym ok. 50 proc. z UE), trasa na Franowo (za ok. 260 mln zł z czego 100 mln z UE - ok. 3,3 km) oraz przedłużenie PST do Dworca Zachodniego (ok. 2 km za ok. 125 mln zł, w tym ok. 55 mln zł z UE).

Teraz w tym rejonie przebudowywany jest węzeł przy Rondzie Kaponiera. Wśród kolejnych elementów, które „muszą być bezwzględnie zmodernizowane” Tulibacki wymienił linię na Jeżycach – od Ogrodów (obecnie) do Mostu Teatralnego (docelowo). Odnawiana ma być też trasa z połowy lat 80 ub. wieku przez tzw. Górny Taras Rataj - miasto stara się tu o środki unijne.

Najważniejszą dla Poznania nową inwestycją ma być tramwaj na Naramowice – drugi korytarz tramwajowy do północnej części miasta. Ważne ma być przedłużenie obecnej linii do Zawad do dworca Poznań Wschód. Planowana jest też modernizacja obszernych fragmentów sieci w centrum miasta – od Ronda Kaponiera po Stary Rynek.

W Łodzi w poprzednich latach największymi inwestycjami tramwajowymi była modernizacja w latach 2007-2008 trasy północ-południe z Helenówka do Chocianowic (Łódzki Tramwaj Regionalny) oraz modernizacja i przedłużenie w latach 2013–2015 trasy WZ Retkinia - Olechów (unijny projekt za ponad 742 mln zł, w tym 450 mln zł z UE). Na przecięciu tych tras średnicowych powstał dworzec przesiadkowy.

Ważną dla łódzkich tramwajów inwestycją jest trwająca budowa węzła multimodalnego przed dworcem Łódź Fabryczna. Tramwaje otrzymają tam m.in. czterotorowy przystanek na pierścieniu okalający tzw. Park Kolejowy wraz z układem torów łączących go z dotychczasową siecią - m.in. odcinkami w ul. Tramwajowej oraz w projektowanej ul. Nowowęglowej.

Jak zapowiedział Witold Talar z łódzkiego MPK, w następnym etapie tramwaj na ul. Nowowęglowej ma dotrzeć do ul. Kopcińskiego. Będzie to część planowanego w perspektywie lat 2016-2020 projektu zakładającego integrację transportu bezemisyjnego. Chodzi m.in. o modernizację szeregu odcinków sieci wokół tras ŁKR i WZ oraz budowę nowego torowiska w ul. Broniewskiego.

Krystyna Gawrońska z Tramwajów Szczecińskich zapowiedziała, że po uruchomieniu w ub. roku Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju z lewo- do prawobrzeżnej części miasta (ok. 8 km za blisko 190 mln zł, w tym ok. 86 mln zł z UE), miasto planuje na przyszły rok drugi etap tej inwestycji. Kontynuowane mają być też remonty zajezdni i sieci (ok. 18 km torowisk za ponad 200 mln zł).

Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich – wiceprezes Wojciech Bartelski oraz szef działu rozwoju Grzegorz Madrjas – mówili o stołecznych inwestycjach przez pryzmat wdrażania priorytetu dla tramwajów w ramach Systemu Zintegrowanego Zarządzania Ruchem. Działa on już na wybranych ciągach skrzyżowań; wprowadzony też został np. przy ubiegłorocznym remoncie trasy na Targówek, a w tym roku zostanie przy przedłużeniu trasy na Tarchomin.

„Rozpoczynamy też prace projektowe, które będą kontynuowane jeszcze w roku następnym – to trasa z Woli do Wilanowa przez dworzec Zachodni i Mokotów - łącznie prawie 19 km; i początek prac także dla tramwaju na Gocław – to 4-kilometrowa trasa w prawobrzeżnej Warszawie” - zapowiedział Madrjas.

Wiceprezes MZK w Toruniu Piotr Rama, nawiązując do dwóch projektów unijnych poprzedniej perspektywy (modernizacja infrastruktury i budowa odcinka do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika za 74 mln zł oraz toruńska część integrującego komunikację publiczną projektu BiT City za ponad 270 mln zł), zapowiedział kolejne unijne przedsięwzięcie za blisko 400 mln zł. Ok. dwóch trzecich z tej kwoty ma trafić na budowę nowych linii – m.in. do powstającego północnego osiedla Jar.

Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie Marcin Korusewicz mówił, że po inwestycjach wartych tam w latach 2007-2013 ponad 660 mln zł w tym 311 mln zł z UE miasto dysponuje ok. 160 km torów tramwajowych – są w tym m.in. nowe linie do kampusu UJ (za 206,4 mln zł w tym 64 mln zł z UE) oraz estakada Krakowskiego Szybkiego Tramwaju nad stacją w Płaszowie (za 174 mln zł w tym 86 mln zł z UE).

„W nowej perspektywie tę liczbę kilometrów, jeśli chodzi o infrastrukturę, chcemy zwiększyć minimum o jedną czwartą. Mamy zaplanowane cztery duże projekty: Krowodrza – Górka Narodowa, Trasa Łagiewnicka i Meissnera – Mistrzejowice oraz duży projekt dedykowany torowiskom w planowanej wysokości 170 mln zł” - wymienił Korusewicz.

Miasta konurbacji katowickiej poprzez swoją spółkę Tramwaje Śląskie przygotowują drugi projekt modernizacji infrastruktury w regionie - o szacunkowej wartości ok. 880 mln zł. W dotychczasowym projekcie, wartym ok. 625 mln zł (w tym 490 mln zł z UE), m.in. wyremontowano 63 km sieci. Nowy projekt, obok modernizacji ok. 100 km torowisk, zakłada budowę 23 km nowych odcinków w Sosnowcu i Katowicach.

„Liczymy, że studium wykonalności projektu będzie gotowe gdzieś we wrześniu br. Mamy już szereg dokumentacji projektowych na zadania. Chcielibyśmy do końca tego roku złożyć wniosek o dofinansowanie” - zapowiedział prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler.

Podczas organizowanej przez Tramwaje Śląskie katowickiej konferencji poświęconej osiągnięciom w komunikacji tramwajowej w latach 2007-2013 oraz perspektywom i zamierzeniom na lata 2014-2020 występowali przedstawiciele większości dużych ośrodków w których działa komunikacja tramwajowa. Wśród mówców zabrakło przedstawicieli m.in. Gdańska czy Wrocławia.

>>> Czytaj też: Rozbudowa II linii metra coraz bliżej. Podpisano pierwszą umowę